Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1394 (2021-2022)
Innlevert: 27.02.2022
Sendt: 28.02.2022
Besvart: 07.03.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvilken strategi ligger bak støtten som Norge årlig utbetaler til lobbyister for elbil i EU?

Begrunnelse

I årsrapportene til Transport & Environment kommer det frem at Norge gir årlig store beløp gjennom Norad. T&E framstår som en sterk lobbyist for elbiler i EU, mens organisasjonen synes å være negativ til biogass og gasskjøretøy. Denne støtten skal ha foregått i mange år og de senere årene økt til et vesentlig beløp. Norge driver med utvikling av mange teknologier som biogass og hydrogen i tillegg til el. og burde vært teknologinøytral i sin tilnærming.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: I begrunnelsen for spørsmålet framgår det at spørsmålet gjelder norsk støtte til organisasjonen Transport & Environment. Transport & Environment er tildelt et tilskudd fra Norad på inntil 45 mill. kroner i perioden 2021-25, fra kap. 1482, post 73 Klima- og skogsatsingen i statsbudsjettet. Organisasjonen har også tidligere mottatt tilsvarende tilskudd. I 2020 lyste Norad ut tilskuddsmidler til sivilsamfunnsorganisasjoner for perioden 2021-25, der ett prioritert område var å øke etterspørsel og handel med råvarer som ikke fører til avskoging. Transport & Environment søkte om midler under denne utlysningen. I underkant av 400 organisasjoner søkte om tilskudd, hvorav rundt førti fikk tildelt støtte. Norge har ikke gitt bistand til fremme av elbilteknologi og den norske støtten er teknologinøytral.
Biodrivstoff som i produksjonen er basert på arealbruksendringer og avskoging av tropisk skog kan redusere klimaeffekten av biodrivstoff eller til og med medføre økte samlede klimagassutslipp og fortrenge matproduksjon til mindre egnede områder. Norsk støtte til Transport & Environment har gått til å få fram kunnskap om klimagassutslipp knyttet til produksjon av biodrivstoff. Gjennom denne støtten har Transport & Environment bidratt til et kunnskapsgrunnlag for utvikling av bærekraftskriterier i EU, USA og innenfor internasjonal luftfart.
Regjeringens Klima- og skoginitiativ har som hovedmål å redusere og reversere tap av tropisk skog, jf. Prop. 1 S (2021-2022) for Klima- og miljødepartementet. På et overordnet nivå vil dette bidra til bærekraftig utvikling, til å oppfylle Paris-avtalens temperaturmål og bevare biologisk mangfold. Målene skal bl.a. nås gjennom å styrke utviklingslandenes evne til omlegging til bærekraftige produksjonsmetoder og til at markedet reduserer presset på tropiske skoger ved å etterspørre råvarer som ikke er forbundet med avskoging.
I Norge er det primære virkemiddelet for å fremme bruk av biodrivstoff omsetningskravene som gjelder innenfor veitrafikk og luftfart. Det vurderes også innføring av omsetningskrav for ikke-veigående transport og for sjøfart. De senere årene har Norge økt delkravet til avansert biodrivstoff i veitransporten kraftig og for luftfarten stilles det kun krav til omsetning av avansert biodrivstoff. Avansert biodrivstoff er basert på avfall og biprodukter og bidrar således ikke til avskoging. De norske planene for produksjon av biodrivstoff basert på råstoff fra skogen vil kunne kategoriseres som avansert biodrivstoff som ikke bidrar til avskoging. Det samme gjelder dagens produksjon av biogass i Norge, som er basert på avfall, avløpsslam og andre restråstoff.
Gode bærekraftskriterier og kunnskap om hvordan produksjon av biodrivstoff basert på visse typer råstoff kan medføre arealbruksendringer er ikke til hinder for utvikling av bærekraftig, avansert biodrivstoff og biogass. Tvert imot kan slik kunnskap være et fortrinn for produsenter av avansert biodrivstoff og biogass siden det kan bidra til økt bevissthet om miljøegenskapene til biodrivstoff fra ulike typer råstoff.