Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1437 (2021-2022)
Innlevert: 03.03.2022
Sendt: 03.03.2022
Besvart: 11.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Viser til Stortingets vedtak i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2022: Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens Vegvesen om å gjennomføre tiltak og reguleringer i dialog med Oslo kommune som kan redusere den lokale støy- og forurensningsbelastningen for beboere langs Riksvei 4 mellom Sinsen og Grorud.
Hva slags initiativ er så langt tatt overfor Statens vegvesen for å følge opp Stortingets vedtak og budsjettavtalen mellom SV og regjeringspartiene?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet vil, på bakgrunn av Stortingets anmodningsvedtak, be Statens vegvesen om å gå i dialog med Oslo kommune for å finne gode løsninger for å bedre trafikksituasjonen på rv. 4 Trondheimsveien, Sinsen – Grorud, både på kort og lang sikt. Statens vegvesen og Oslo kommune samarbeider om prioritering av nye tiltak som skal gjennomføres, der det legges vekt på støytiltak og tiltak for bedre bomiljø og for å utvikle transportsystemet i hovedstaden. Nullvekstmålet er sentralt for staten i oppfølgingen av transportutviklingen i byområdet, jf. den inngåtte byvekstavtalen for Osloområdet, og er rammen for alle aktører sin planlegging.
Det er behov for helhetlige løsninger for det samlede hovedveisystemet i Groruddalen. Håndtering av næringstrafikk til Alnabru og gjennomgangstrafikken gjennom Oslo mot nord, må avklares før det kan gjennomføres trafikkreduserende tiltak i Trondheimsveien. Dette er fordi effekten av veitiltak i Trondheimsveien vil kunne føre til overføring av trafikk til et allerede presset kommunalt veinett. Statens vegvesen har tidligere anbefalt at gjennomgangstrafikken blir ført ned på rv. 163 Østre Aker vei gjennom den såkalte «Fossumdiagonalen», men det har så langt ikke vært politisk interesse i Oslo for å gå videre med dette forslaget.
Statens vegvesen arbeider med en helhetlig plan for trinnvis utvikling av rv. 4 mellom Sinsen og Gjøvik. I Nasjonal transportplan 2022-2033 er rv. 4 en prioritert strekning. Det er stor støybelastning for den eldre bygningsmassen som ligger tett på Trondheimsveien. Statens vegvesen kartlegger støy innendørs og tilbyr fasadetiltak der lydnivået overstiger grenseverdien i forurensingsforskriften. Mange har fått utført slike fasadetiltak, men det er fortsatt behov for ytterligere tiltak. Statens vegvesen vil gjennomgå status for nødvendige tiltak og prioritere ytterligere fasadetiltak der støynivåene er spesielt høye. Statens vegvesen har ansvar for gang- og sykkelveitiltak på strekningen, og reguleringsplan for ny sykkelvei mellom Sinsen og Årvoll er under arbeid. Det er innført miljøfartsgrense på strekningen i vintersesongen for å redusere miljøbelastningen fra svevestøv.