Skriftlig spørsmål fra Marian Hussein (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1623 (2021-2022)
Innlevert: 18.03.2022
Sendt: 21.03.2022
Besvart: 29.03.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Marian Hussein (SV)

Spørsmål

Marian Hussein (SV): Mener helseministeren at styrevedtaket Helse Vest RHF om å gjennomføre åpne konkurranser innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling og tverrfaglig spesialisert rehabilitering bidrar til å realisere regjeringens politikk for kommersielle velferdstjenester og ideell sektor, og vil hun foreta seg noe for å korrigere det regionale helseforetakets kurs?

Begrunnelse

Helse Vest RHF behandlet i styresak 00822 i styremøtet 14. februar det regionale helseforetakets anskaffelsesplaner for 2022. Styret besluttet å gjennomføre åpne konkurranser for å anskaffe tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB), tverrfaglig spesialisert rehabilitering (TSR), radiologi og kirurgiske tjenester. Det ble besluttet at alle konkurransene skulle gjennomføres som åpne anbudskonkurranser, det vil si at Helse Vest ikke vil bygge på presedensen fra Helse Midt-Norge RHFs anskaffelse av tverrfaglig spesialisert rusbehandling i 2021, på de områdene der det kunne være mulig og naturlig. Det er grunn til å anta at åpne anbudskonkurranser innenfor TSB og TSR vil stimulere til nyetablering av kommersielle virksomheter innenfor disse områdene.
Ideelle aktører driver en rekke ulike tilbud innenfor TSB og TSR i Helse Vests opptaksområde, med lange tradisjoner og høy faglig kvalitet. Ideelle aktører utgjør i dag hoveddelen av det tilbudet som anskaffelsen skal erstatte innenfor TSB og TSR, og det er grunn til å anta at de har kapasitet til å dekke hele behovet til Helse Vest RHF. Bruk av reserverte konkurranser er et virkemiddel Stortinget har sluttet opp om på tvers av de politiske blokkene, for å sikre at det finnes et mangfold av tilbud og for å sikre at ideelle aktører fortsetter å spille en viktig rolle i utvikling av tilbudet i helse- og omsorgssektoren. Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021 besluttet Stortinget å opprettholde et mål om at ideell sektors andel av de samlede helse- og omsorgstjenestene på sikt skal være om lag 10 pst. målt i kostnader, og av rapporteringsdelen i helse- og omsorgsdepartementets budsjettkapitler kan det framstå som om de regionale helseforetakene er bedt om å følge opp og rapportere på dette målet.
Regjeringen skriver i sin plattform at den vil «kraftig redusere omfanget av kommersielle aktører i velferden» og at den vil «støtte opp om ideell sektor og ideelle tilbydere i helse- og omsorgssektoren», samt «utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet».

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Som det framgår av Hurdalsplattformen, vil regjeringen støtte opp om ideell sektor og ideelle tilbydere i helse- og omsorgssektoren. Vi ønsker at det gode samarbeidet med ideelle aktører innenfor helse- og omsorgssektoren skal videreutvikles, og legger blant annet til grunn at handlingsrommet i anskaffelsesregelverket til å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet, skal utnyttes.
Representanten Hussein viser i begrunnelsen for spørsmålet til en aktuell styresak om anskaffelsesplaner, som sist måned ble behandlet i styremøte i Helse Vest RHF. Her besluttet styret gjennomføring av åpne anbudskonkurranser innen ulike fagområder, etter vurdering av ulike tilnærminger og utfordringer. De regionale helseforetakene er gjennom foretaksmøter bedt om å ta i bruk handlingsrommet innenfor gjeldende rett til å kjøpe tjenester fra ideelle leverandører. Samtidig har det vært rettslig usikkerhet rundt reservasjonsadgangen for ideelle virksomheter. Aktuelle oppdragsgivere må vurdere om reservasjonsadgang kan og bør benyttes i forbindelse med den enkelte anskaffelse.
I den aktuelle saken som det her vises til, har Helse Vest RHF gjort en vurdering av hvilken fremgangsmåte som vil gi best sikkerhet for å oppnå og beholde et godt tilbud til pasientene. De har her vurdert at det ikke vil være formålstjenlig å reservere kontrakt for ideelle organisasjoner, blant annet fordi en slik reservasjon vil kunne virke så avgrensende på konkurransen at det vil være usikkert om behovet for tjenestekjøp kan dekkes fullt ut. Denne konkrete vurderingen må ligge til styret. Med den risikoen og de vurderingene som det er gjort rede for i styresaken, ser jeg det ikke som aktuelt å overprøve vedtaket.
Jeg vil imidlertid understreke at jeg forventer at Helse Vest RHF legger stor vekt på kvalitet i konkurransen, slik det også fremgår av saksforelegget, og at det legges vekt på kvalitets-aspekter som har blitt fremhevet som særlig verdifulle og bevaringsverdige trekk ved ideelle leverandører.