Skriftlig spørsmål fra Kim Thoresen (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1642 (2021-2022)
Innlevert: 23.03.2022
Sendt: 23.03.2022
Besvart: 29.03.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kim Thoresen (SV)

Spørsmål

Kim Thoresen (SV): Hvorfor velger statsråden å prioritere miljøfiendtlige motorveier som fergefri E39 framfor gode bruksveier og livsviktig rassikring?

Begrunnelse

Natt til 13. mars var det en stor rashendelse i Fjord kommune, ved utgangen av Linge-tunnelen, like ved Linge ferjekai (FV 650). To lastebiler som er involvert i pågående vedlikeholdsarbeid i tunnelen, ble truffet, heldigvis uten (fysiske) personskader. Raset gikk fra høyt oppe i fjellsida, traff veien i hele bredden og skadet/tok deler av autovernet på flere steder. Mye av massen gikk i sjøen og noe ville sannsynligvis ha truffet ferja om den hadde ligget til kai på det aktuelle tidspunktet.
Litt lenger nord-øst i Møre og Romsdal ligger Eikesdalen, med sine fastboende innbyggere. Flere dager i vinter har barna i dalen måtte gå på beredskapsskole, fordi skoleveien har vært for farlig og spesielt utsatt for steinras forbi Ågothammaren. Samtidig vet vi at etterslepet på fylkesveiene er i milliardklassen, ikke bare for et og annet fylke, men jevnt over i alle fylkene er situasjonen med etterslepet lik. Likevel er den estimerte regninga på ferjefri E39 på langt over 300 milliarder, og denne ønsker regjeringen å prioritere.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033 viste en bred politisk enighet om fortsatt satsing på transportinfrastruktur. Vei, jernbane, havner, ferjer og flyplasser binder Norge sammen og er helt avgjørende for bosetting og arbeidsplasser i hele landet. Regjeringens og min prioritering er å føre en samferdselspolitikk som sørger for at folk og varer kommer raskt og trygt frem, der god infrastruktur legger grunnlag for levende lokalmiljøer og lønnsomme arbeidsplasser.
Jeg mener at fylkesvei og rassikring har vært nedprioritert av den avgåtte Solberg-regjeringen, derfor har vi i Hurdalsplattformen slått fast at det skal lages en forpliktende plan for opprustning av fylkesvei og utarbeides en nasjonal gjennomføringsplan for ras- og skredsikring av alle riksveier og fylkesveier med høy og middels skredfaktor.
Jeg vil likevel få minne om at det er fylkeskommunens egen veiadministrasjon som forvalter fylkesveiene og at det er fylkeskommunene som prioriterer egne midler til skredsikring på fylkesveg.
Når det gjelder E39 mellom Kristiansand og Trondheim, vil jeg vise til at dette er en viktig nasjonal transportkorridor som inngår i det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T). Ny, trafikksikker E39 vil binde sammen viktige deler av Sør- og Vestlandet, og sørge for effektiv transport av varer og folk. Deler av dagens E39 har i dag dårlig standard i forhold til funksjonen som overordnet riksveg og europaveg, med tanke på fremkommelighet og trafikksikkerhet. Selv om to fjordkryssingsprosjekter på E39 er prioritert i NTP, går det videre klart fram av meldingen at i videre utvikling av transportkorridoren må fjordkryssinger, utbedring av veiene mellom fjordene samt i og rundt byområdene veies mot hverandre.
Det ligger i NTP at det skal arbeides videre med prosjektene som er nevnt i meldingen, med sikte på økt nytte og reduserte kostnader, og at det å være nevnt i NTP ikke er en garanti for gjennomføring uavhengig av blant annet kostnadsutvikling i prosjektet. I behandlingen av statsbudsjettet for 2022 vedtok Stortinget at det skal gjøres en vurdering av veiporteføljen i Nasjonal transportplan for å bidra til en effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefeltsveier. Jeg har nå gitt et oppdrag til Statens vegvesen om å følge opp dette.