Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1655 (2021-2022)
Innlevert: 24.03.2022
Sendt: 24.03.2022
Besvart: 04.04.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Synes statsråden det er akseptabelt med en ventetid på fem måneder for å få utstedt pass, og hva vil hun eventuelt foreta seg for å redusere ventetiden?

Begrunnelse

Det vises til mediesak i Nettavisen den 23.03.22 om saksbehandlingstiden for utstedelse av pass. Av saken fremgår det at ventetiden for å få time for utstedelse av pass pr. nå er på fem måneder. I følge artikkelen er selve saksbehandlingstiden for utstedelse av passet i etterkant av dette kun på noen dager. Det er følgelig ventetiden for time som medfører at det tar så lang tid å få utstedt pass.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ventetid-pa-fem-maneder-pa-pass-vitner-om-bade-udugelighet-og-maktarroganse/o/5-95-426425
Det ønskes derfor svar på om statsråden synes en ventetid på fem måneder er akseptabelt, og hva hun eventuelt vil foreta seg for å redusere ventetiden.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg synes ikke det er akseptabelt med fem måneders ventetid for å få utstedt pass. Den lange ventetiden som er nå flere steder i landet, er også årsaken til at Justis- og beredskapsdepartementet 4. mars sendte et oppdrag til Politidirektoratet (POD) om å iverksette konkrete tiltak som raskt bidrar til å ta ned ventetiden for tilgang til pass i områder med særlig høy etterspørsel.
POD har meldt tilbake til departementet at de basert på oppdraget fra 4. mars har iverksatt flere tiltak for å bedre kapasiteten. Tiltakene dreier seg blant annet om utvidede åpningstider, herunder kveldstid og i helger samt bedre samordning av når timer tilgjengeliggjøres, hvor langt frem i tid det er mulig å bestille time, innkjøp av flere biometrikiosker og ulike informasjonstiltak.
Jeg registrerer at situasjonen når det gjelder tilgjengelighet til passtimer er svært ulik rundt omkring i landet. Årsaken til situasjonen er ifølge Politidirektoratet en kombinasjon av ekstraordinær høy etterspørsel av pass og ID-kort som følge av to år med pandemi og lite reiseaktivitet blant folk.
I 2018 besluttet Frps daværende justis-, beredskaps- og innvandringsminister, Tor Mikkel Wara, å legge ned 64 passkontor over hele landet. Dette går ut over nærhet til tjenestene. Jeg har derfor gitt POD et oppdrag om å vurdere åpning av flere pass- og ID-kontor basert på et politisk ønske om å gjøre tjenesten tilgjengelig nærmere folk der det kan være et grunnlag for det.
Jeg ønsker å arbeide for tjenester nær folk, det vil også si pass og ID-kort. Derfor vil regjeringen, som det fremgår i Hurdalsplattformen, opprette 20 nye polititjenestesteder og styrke de politiets tjenestesteder med forebyggende enheter, flere oppgaver og ressurser. Disse tiltakene er i prosess. Jeg sendte i slutten av februar ut høringsbrev til kommunene hvor disse inviteres til å komme med innspill til hvordan de opplever polititjenestene i sine lokalmiljø, dette gjelder både forebygging, beredskap og forvaltningstjenester. Høringsfristen er 1. juni og basert på kommunenes tilbakemeldinger og politiets anbefalinger skal regjeringen sørge for flere og bedre polititjenester nær folk i hele Norge.
Samtidig som det nå iverksettes en rekke tiltak for å øke politiets kapasitet og antallet tilgjengelige pass-timer, har jeg fått informasjon om en annen ny utfordring relatert til utstedelse av pass og nasjonale ID-kort. De norske passene og nasjonale ID-kortene produseres av Thales AS i Norge i henhold til kontrakt med Politidirektoratet. Thales AS har kunder over store deler av verden og mange av disse landene har økt etterspørsel etter pass. Thales AS har nylig orientert Politidirektoratet om leveranseutfordringer på pass og ID-dokumenter, blant annet på grunn av manglende tilgang på komponenter i dokumentene. Så vidt jeg forstår skyldes dette etterslep i flere land på utstedelse av pass under pandemien og ikke minst krigen i Ukraina. Situasjonen kan dessverre få konsekvenser for alle som må fornye passet sitt uavhengig av politiets kapasitet på pass-timer. Jeg avholdt derfor et møte med Thales og Politidirektoratet 1. april, og vil følge opp denne situasjonen tett.