Marie Sneve Martinussen (R): Har regjeringen vurdert konsekvensene det vil få for Stortingets kontroll og medvirkning i sikkerhetspolitikken at avtalen med USA åpner for permanent tilstedeværelse av styrker i Norge som ikke står under Kongens befaling, og kan statsråden redegjøre for disse konsekvensene, herunder Stortingets og nevnte kontrollorganers rett til stedlig inspeksjon og innsyn i informasjon om og fra USAs styrker i Norge i saker som berører norske sikkerhetsinteresser, menneskerettigheter og folkerettslige forpliktelser?
Begrunnelse
Etter Grunnloven § 25 er det Kongen, og i neste instans regjeringen, som har høyeste befaling over forsvarsmakten til riket, mens Stortingets rolle som den lovgivende, bevilgende og kontrollerende makt også gjelder for forsvarsmakten. Regjeringens prerogativ i sikkerhetspolitikken begrenser verken Stortingets kompetanse til å føre kontroll med regjeringen eller frir regjeringen fra å følge de lover og vedtak som Stortinget har fattet. Stortingets medvirkning og kontroll over regjeringens bruk av forsvarsmakten sikres gjennom en rekke mekanismer som er regulert i Grunnloven, Stortingets forretningsorden og i ulike lover og forskrifter, herunder Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite, Stortingsoppnevnte granskingskommisjoner, Riksrevisjonen, EOS-utvalget, Ombudsnemnda for Forsvaret, Sivilombudet og Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM).
Tilleggsavtalen om forsvarssamarbeid mellom Norge og USA innebærer at USAs forsvarsmakt kan operere i Norge på permanent basis i 10 år uten å følge norske regler og folkerettslige forpliktelser, dersom disse ikke er forenelige med USAs tjenstlige behov. Daværende forsvarsminister bekreftet 3. mai 2021 i svar på skriftlig spørsmål fra Stortinget at avtalen ikke legger begrensninger på hvor store styrker USA kan bringe til Norge på permanent basis under avtalens varighet. Likevel omtales det knapt i regjeringens to proposisjoner om tilleggsavtalen (prop. 90 S og prop. 89 L), hvordan avtalen påvirker Stortingets medvirkning og kontroll med utenriks- og sikkerhetspolitikken. Det er uklart i hvilken grad Stortinget og Stortingets kontrollorganer vil ha rett til innsyn i dokumenter og informasjon om og fra den amerikanske forsvarsmakten i Norge og til stedlig inspeksjon, på og rundt basene og ellers i landet der amerikanske styrker måtte være tilstede. Dermed fremstår det uklart om det overhodet vil være mulig å føre forsvarlig parlamentarisk kontroll med hvorvidt den amerikanske forsvarsmakten i Norge opererer i tråd med norske sikkerhetsinteresser, menneskerettighetene og Norges folkerettslige forpliktelser. Det er også uklart hvordan fremtidige stortingsvedtak om bruk av forsvarsmakt i Norge vil kunne iverksettes, eller få virkning, dersom USA skulle mene at vedtakene er uforenlige med deres tjenstlige behov.