Silje Hjemdal (FrP): I styringsdialogen med Bufdir har departementet gitt en muntlig føring om at direktoratet skal skille mellom store kommersielle leverandører og andre leverandører i anskaffelsen av institusjonsplasser innen barnevernet.
Hva er bakgrunnen for at denne føringen ble gitt muntlig, hva er forventningene til Bufdir og fremdrift, og er det i tråd med anskaffelsesregelverket å diskriminere aktører på bakgrunn av konsernmodellstruktur og størrelse?
Begrunnelse
Barn som tas hånd om av barnevernet er sårbare, og det aller viktigste er at barna får et så godt tilbud som mulig. For å sikre kvalitet og kapasitet innen institusjonsbarnevernet innenfor stramme økonomiske rammer må løsningen være gode innkjøpsrutiner og et bredt tilbud av dyktige og faglige kvalifiserte tjenestetilbydere. Tilbyderne bør konkurrere på lik linje om å gi den best tilpassede kvaliteten for et gitt beløp. Da er ikke løsningen å ekskludere tilbydere på bakgrunn av størrelse, noe som ser ut som en vilkårlig forskjellsbehandling fra departementets side.
I tildelingsbrevet til Bufdir for 2022 står det at:
«Bufdir skal i 2022 inngå ny avtaleportefølje med private leverandører av institusjonstjenester i barnevernet. Avtalene skal innrettes, så langt som mulig innenfor eksisterende rammer, slik at bruken av ideelle leverandører øker, behovet for kjøp fra kommersielle leverandører, herunder enkeltkjøp, reduseres, og at de statlige institusjonene i større grad enn i dag ivaretar barna med de største utfordringene».
Det som er nytt er at departementet i tillegg har gitt Bufdir en muntlig føring om at de skal skille mellom store kommersielle og andre små kommersielle leverandører i anskaffelsen av institusjonsplasser, og at:
«Bufdir skal søke å redusere bruken av de store kommersielle aktørene. Store kommersielle aktører skal forstås som kommersielle aktører som er organisert etter en konsernmodell».
Styrken til de store konsernene er at de har nok ressurser til å fylle de strenge kompetanse- og kvalitetskravene, som nødvendigvis må stilles i barnevernet, og evne til å sikre institusjonsplasser når det trengs over hele landet.
Det fremstår som svært uklart hvordan det å fjerne de store kommersielle aktørene skal kunne bidra til å styrke norsk barnevern og utbedre svakhetene som blant andre Riksrevisjonen har pekt på. Som det står i tildelingsbrevet skal Bufdir inngå ny avtaleportefølje i 2022, og jeg ber statsråden i svaret redegjøre for vurderingsgrunnlaget bak den muntlige føringen, hva Bufdir konkret skal gjøre for å sikre institusjonsplasser fra høsten av, og hvilke forventninger regjeringen har til hvor raskt dette skal gå.