Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2308 (2021-2022)
Innlevert: 10.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Besvart: 24.06.2022 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Kari Mette Prestrud fra Senterpartiet hevdet denne uken, fra Stortingets talerstol, at å stenge Hammersborgtunnelen vil gjøre at man ikke levert mye “kaffe og attåt” til Oslo sentrum. Oslos byråd og flere andre lokale partier som kjenner Oslos behov best ønsker å stenge tunnelen, men Senterpartiet var med på å stemme ned forslaget.
Gikk Senterpartiet mot forslaget om å stenge Hammersborgtunnelen fordi partiet tror man ikke får levert drikke og andre varer i sentrum om tunnelen stenges?

Begrunnelse

Regjeringspartiene stemte sammen med Krf, H og Frp denne uken ned MDG og flere andre partier sine forslag om å enten stenge Hammersborgtunnelen helt, eller stenge tunnelen for all annen trafikk enn buss og utrykningskjøretøy. Hammersborgtunnelen vil koste minst 3,1 milliarder å oppgradere i forbindelse med nytt regjeringskvartal, og byggingen av ny tunnel vil medføre at tunnelen uansett må stenges i flere år. Stor aktivitet ved andre bygningsprosjekter gjør det også nærliggende å tro at estimatene på 3,1 milliarder kan være utdaterte.
Byrådspartiene og flere andre lokale partier i Oslo ønsker at tunnelen stenges permanent, så man kan videreutvikle byen miljø- og næringslivsmessig uten massiv trafikk rett gjennom sentrum. En by uten Hammersborgtunnelen vil skape mindre støy og luftforurensning, og tryggere forhold for myke trafikanter. I tillegg kan staten spare milliarder som kan brukes på andre tiltak enn å presse gjennom en unødvendig tunnel som lokaldemokratiet ikke ønsker.
Regjeringspartiene har sagt at de vil se på kostnadsbesparelser for tunnelen og ring 1, men valgte likevel å stemme mot forslagene som vil spare store summer. Dette kan skape usikkerhet for næringslivet i området som nå må vente enda lengre på at regjeringen skal komme tilbake med egne forslag om mulige besparelser.
Å stenge Hammersborgtunnelen vil neppe ha vesentlige konsekvenser for vareleveringen i sentrum. Trafikkanalysene som er gjort i forbindelse med en eventuell stenging tilsier at det kan bli noe mer trafikk i sidegater i Oslo, men det er ingen kunnskap som tyder på at en stenging vil gjøre det vanskelig eller umulig å levere kaffe eller andre varer til Oslo sentrum.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Stenging av Ring 1 er omhandla i samfunnsøkonomiske og trafikale analysar frå 2021. I den såkalla Sweco-rapporten, som omhandlar trafikale forhold, går det fram at Ring 1 er viktig for å fordele trafikk til ulike område. Det er altså ikkje berre gjennomgangstrafikk, men i vel så stor grad lokal trafikk som kan bli påverka av ei stenging av Ring 1. Trafikk vil gå over til kommunalt vegnett, som er lite egna for stor trafikk. I samråd med Oslo kommune vil Samferdselsdepartementet nå vurdere disse spørsmåla nærmare.