Tor André Johnsen (FrP): Er samferdselsministeren fornøyd med BaneNOR sitt forslag om at bygging av tilsving og krysningsspor på Kongsvinger- og Solørbanen, samt flytting og utvidelse av den sterkt overbelasta tømmerterminalen på Nordsenga skrinlegges?
Begrunnelse
Da FrP var i regjering vedtok vi «Godspakka». Det var en helhetlig plan for utbygging av jernbane i Norge. En plan som både ville bidradd til bedre jernbanetilbud for næringslivet og for folk flest. Spesielt for tømmernæringa og for å få mer gods fra vei til bane, hadde vi offensive planer for bygging av flere og lengre krysningsspor, nye tømmerterminaler og elektrifisering av deler av Røros- og Solørbanen. Skognæringa var så fornøyd og uttalte at deres næring aldri hadde opplevd en tilsvarende satsing, som det vi la opp til. «Godspakka» er nå byttet ut med mindre ambisiøse «effektpakker». Med dagens regjering så er det bråstopp for videre satsing på samferdsel. Det kom ikke som en overraskelse at en sosialistisk regjering bestående av Ap/Sp, med støtte fra SV, ikke ønsker å prioritere å videreføre FrP sin historiske satsing på å bygge nye, sikre og trygge 4-felts motorveier. Men det vil være meget overraskende om Ap, Sp og SV ikke engang prioriterer jernbane, siden disse partiene alltid har fremstilt seg som jernbanepartier. Men det er tydeligvis forskjell på ord og handling. Nå får vi snart beviset på om det Ap, Sp og SV har sagt, når det gjelder satsing på jernbane, er tom retorikk, valgflesk og uforpliktende medieoppslag eller om de vil sørge for å gjennomføre vedtatte planer for Nodsenga og Glåmdalsregionen. Nylig kunne vi lese i Glåmdalen at BaneNOR foreslår at t.o.m. flytting og utbedring av den sterkt overbelasta tømmerterminalen på Norsenga skrinlegges. Dette er ikke bare meget skuffende. Det er virkelig alvorlig. Skrinleggingen av Norsenga planene betyr også at planene om tilsving og krysningsspor skrinlegges. Det vil ikke bidra til å flytte gods fra vei til bane, ikke bidra til å legge til rette for bedre rammevilkår for skognæringa og det vil heller ikke bidra til et bedre passasjertogtilbud for folk flest. Totalt sett så er disse signalene fra BaneNOR meget alvorlig både for folk flest, næringslivet og det grønne skifte. Om Ap/Sp regjeringen ønsker å beholde et snev av troverdighet, når det gjelder satsing på jernbane, så må de gi klar instruks til BaneNOR om å gjennomføre planene for å flytte Norsenga, samt bygge tilsving og krysningsspor på Kongsvinger- og Solørbanen. En eventuell skrinlegging av disse planene strider både mot behovene.