Tor André Johnsen (FrP): Når vil samferdselsministeren gjennomføre Stortingets vedtak om å innføre 120 km/t i Norge – blir det f.eks. 120 km/t på E6 nord for Oslo nå før sommeren og Rv3/25 til Elverum, slik at norske bilister og turister kan få gleden av å kjøre i 120 km/t allerede nå i år?
Begrunnelse
Da Fr var i regjering med H og FrP hadde samferdselsministeren, arbeidet for å få «rett fart på rett vei». «Rett fart på rett vet» er veldig viktig for trafikksikkerheten. Kunstig og unaturlige lave fartsgrenser respekteres i mindre grad av bilistene. Det er meget uheldig, for ut i fra et trafikksikkerhetsperspektiv er det viktig at fartsgrensene overholdes.
Hastigheten på de tryggeste, sikreste og beste 4-felt motorveiene var unaturlig lave, både i forhold til vegens standard, til hva som er vanlig for tilsvarende veier i våre naboland og hva som faktisk var bilistene sin reelle hastighet. Selv om maksimal tillatt hastighet på f.eks. E6 nordover fra Oslo var 100 km/t, så var gjennomsnittshastigheten over 100 km/t. Dvs. at de fleste bilister kjørte for fort. Vi ryddet opp i dette og justerte opp fartsgrensa fra 100 km/t til 110 km/t. Justeringen av hastigheten ble en stor suksess. Det har ikke vært en økning i antall alvorlige ulykker eller dødsulykker som skyldes endringen fra 100 til 110. Snitthastigheten økte heller ikke mer enn et par km/t. Før vi økte til 110 var snitthastigheten over 100, dvs. at «alle» kjørte ulovlig. Etter at vi økte til 110, er snitthastigheten under 110, dvs. at «alle» kjører lovlig.
Men de nye, trygge og gode 4-felt motorveiene i Norge er bygd for å tåle høyere hastigheter enn 110. For omtrent ett år siden vedtok et nesten enstemmig Storting, dvs. FrP, H, Ap, Sp, KrF og V at det basert på faglige råd, skal åpnes for øvre tillatt hastighet på 120 km/t i Norge. Nye Veier var raskt ute og lanserte E6 i Innlandet som en vei som har en høy standard tilpasset 120km/t. Men foreløpig er det fortsatt ikke skrudd opp 120km/t skilt på E6 nord for Oslo eller andre motorveier i Norge.