Geir Jørgensen (R): Hvor mye penger er hittil brukt på planlegging og innløsing av eiendom for hvert av de to prosjektene E39 Ådland-Svegatjørn inkl. Hordfast og E18 Ramstadsletta-Slependen-Nesbru (Vestkorridoren etappe 2 og 3), hvor mye penger er det antatt at planlegging og innløsning totalt vil koste for hvert av de to prosjektene og hvor stort er innsparingspotensialet ved å stanse dem raskt, heller enn å vente til investeringsbeslutning/byggestart før de stanses?
Begrunnelse
Av «Svar på spørsmål 32 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 12.5.2022» til revidert nasjonalbudsjett fremgår det at det er planlagt å bruke 450 millioner kroner i løpet av 2022 på planlegging av fem konkrete, større samferdselsprosjekter. To av de fem prosjektene er nevnte E39- og E18-prosjekter, som for øvrig også er de i særklasse største blant de fem.
Gitt den svært store pengebruken i 2022 alene, og i lys av regjeringens signal om behovet for å kutte i store samferdselsprosjekter i årene fremover, lurer denne representant på hva prosjekter av denne størrelsen samlet koster staten før spaden kan stikkes i jorden.