Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2528 (2021-2022)
Innlevert: 30.06.2022
Sendt: 01.07.2022
Rette vedkommende: Kommunal- og distriktsministeren
Besvart: 07.07.2022 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Kan statsråden svare på om dispensasjonssøknader som ikke omfatter eiendomsendringer til vindindustri, kan ansees som riktig omsøkt, ettersom det ikke vil foreligge grunnlag for å vurdere tilsidesettelse av landbrukshensynet når eiendomstype og utforming ikke fremgår av søknaden?

Begrunnelse

I sitt svar 07.06.2022 til spørsmål fra Sofie Marhaug 27.05.2022 uttaler statsråden at han ikke har oversikt over omfanget av vindkraftsaker hvor utbygger har unnlatt å overholde sin søknadsplikt etter plan- og bygningsloven. Dette da det er kommunene som behandler disse søknadene. Videre uttaler statsråden at det ikke er grunnlag for å følge opp selve vindkraftanlegget som ulovlig etter plan- og bygningsloven selv om det ikke er søkt om eiendomsendring. Dette da selve oppføringen av vindkraftanlegg er omfatta av konsesjonsbehandling etter energiloven. Jeg oppfatter statsråden slik at utbygger kan søke om eiendomsendring i etterkant, uavhengig av om selve vindkraftanlegget faktisk er utbygd.
Jeg er kjent med at Motvind Norge nylig har rettet ny anmodning til departementet om tolkningsuttalelse av forholdet mellom plan- og bygningsloven og energiloven.
Fra Ot.prp. nr. 32 (2007-2008) pkt. 3.3.1 om rollefordelingen i planleggingen siteres:

«Kompetansen til å gjøre planvedtak som binder arealdisponeringen er i utgangspunktet lagt til kommunene.»

Videre siteres fra pkt. 3.6.2 Nærmere om energitiltak:

«En pliktig samordning av behandlingen som foreslått av Planlovutvalget vil ikke endre det forhold at det vil være to beslutningsprosesser og to myndigheter som begge tar stilling til arealbruken.»

For øvrig er jo energilovens virkeområde avgrenset til produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi, jf. § 1-1, første ledd.
Departementet har gjennom tolkningsuttalelse til den såkalte Frøyasaken, og nå i sitt tolkningssvar til Vennesla kommune, bidratt til å tydeliggjøre kommunenes myndighet til arealdisponeringer i vindkraftsaker. Rødt har fått tilbakemelding om at det fortsatt hersker usikkerhet rundt spørsmålet bl.a. i flere pågående vindkraftsaker.
En søknad om eiendomsendring vil i de fleste tilfeller utløse krav om dispensasjon fra gjeldende planer. Jf. pbl. § 1-6 andre ledd kan tiltak som omfattes av loven bare iverksettes om de ikke er i strid med loven. Denne bestemmelsen omfatter også konsesjonsgitt vindkraft som ellers er gitt noen særunntak etter pbl. § 20-6. Det samme følger også av § 20-2 første ledd når det foreligger søknadspliktig tiltak.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Oppføring av vindkraftanlegg og eigedomsendringar er to ulike tiltak. Bygging av vindkraftanlegg er ikkje avhengig av at det er gjeve løyve til deling etter plan- og bygningslova. Det kan søkast om dispensasjon frå arealplan til oppføring av vindkraftanlegg, utan at det blir søkt om dispensasjon til eigedomsendringar. Dersom det skal gjennomførast eigedomsendringar som er i strid med arealplan, vil det likevel vere naudsynt med ein særskild dispensasjon til eigedomsendringa, med mindre dispensasjonen til vindkraftanlegget omfattar begge delar.