Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2534 (2021-2022)
Innlevert: 30.06.2022
Sendt: 01.07.2022
Besvart: 07.07.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden redegjøre for innsatsen som nedlegges for å forhindre at «hatpredikanter» og andre ekstremister ikke skal få innpass i landet, inkludert hvor mange norske myndigheter har nektet adgang, hvor mange og hvem som per i dag står på sanksjonslisten som innebærer forhåndsvedtak om innreiseforbud i hele Schengenområde, og ikke minst hvordan myndighetene konkret fanger opp og stanser hatpredikanter og ekstremister som ikke står på sanksjonslisten?

Begrunnelse

I oktober 2020 informerte daværende justis- og beredskapsminister Monica Mæland om at Justis- og beredskapsdepartementet har instruert utlendingsmyndighetene hvordan bortvisningsreglene skal praktiseres overfor såkalte «hatpredikanter» og andre ekstremister som kan utgjøre en trussel mot det norske samfunnet. Det ble klargjort og understreket at personer som utgjør en sikkerhetstrussel, kan utvises av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser. Videre kan kriminelle bortvises eller utvises på grunn av tidligere straffedommer.
Basert på denne presiseringen og tydeliggjøringen av både handlingsrom og instruks, ser vi frem imot å lære hvordan utlendingsmyndighetene har ivaretatt og gjennomført sin marsjordre.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg vil innledningsvis bemerke at jeg oppfatter spørsmålet som hovedsakelig knyttet til instruksen fra 2020 som fremheves i begrunnelsen. Denne gjaldt bortvisning av utenlandske borgere som på bestemte grunnlag kan utgjøre en trussel mot offentlig orden.
Den nevnte instruksen, GI-13/2020, har et bestemt og snevert virkeområde. Den gjelder praktiseringen av utlendingsloven § 17 første ledd bokstav l, som gir hjemmel for å bortvise tredjelandsborgere «når det er nødvendig av hensyn til Norges eller et annet Schengenlands indre sikkerhet, folkehelse eller offentlig orden». Instruksen er særlig ment å gjelde tilfeller hvor utlendinger forsøker å reise til Norge for å spre et hatefullt budskap og av den grunn kan utgjøre en trussel mot offentlig orden.
Instruksen gjelder blant annet ikke saker som berører de mer alvorlige hensynene «grunnleggende nasjonale interesser», som for eksempel vil foreligge dersom en utlending utgjør en terrorfare. For slike saker gjelder egne hjemler for blant annet bortvisning og utvisning, jf. utlendingsloven kapittel 14. Det fremgår av instruksen at den vil gjelde sjeldne tilfeller, men at man likevel fant grunn til å gi noen føringer for fremtidige saker:

«Utlendingsforvaltningen har til nå hatt beskjeden erfaring med slike saker. Noen av de bortvisningssakene som har oppstått, har blitt løst etter utlendingsloven § 126 (grunnleggende nasjonale interesser), ikke lovens § 17 første ledd bokstav l (offentlig orden). Det foreligger lite praksis på området, og departementet mener det er hensiktsmessig å gi noen føringer for hvordan fremtidige saker kan og bør løses. Det relativt sparsomme erfaringsgrunnlaget innebærer at det er vanskelig å peke på «typiske» tilfeller og gi klare svar på hvordan de bør løses. Forvaltningen må behandle alle saker individuelt og utforme praksis i ulike typetilfeller, hvor det må tas hensyn til alle relevante rettskilder, herunder denne instruksen. Det er ikke holdepunkter for å si at det i dag fattes for få, eller for mange, vedtak om bortvisning i aktuelle saker.»

Utlendingsdirektoratet (UDI) opplyser at det ikke er behandlet saker som omhandlet i instruks GI-13/2020 etter at den ble innført i oktober 2020. Det bør i denne sammenheng bemerkes at reisevirksomhet over grensene har vært betraktelig redusert i denne perioden, som følge av covid-19-pandemien og innreiserestriksjonene knyttet til denne. UDI opplyser at instruksen inngår i et arbeid med UDIs egne retningslinjer om bortvisning.
Når det gjelder spørsmålet om den såkalte «sanksjonslisten» til danske myndigheter – hvor personer som er oppført har fått et forhåndsvedtak om forbud mot innreise til Danmark og som hovedregel hele Schengen-området – kan jeg opplyse at det i skrivende stund er oppført 22 personer. Antallet vil variere, ettersom oppføring på listen er tidsbegrenset og det tidvis oppføres nye personer. Sanksjonslisten er offentlig tilgjengelig på danske myndigheters nettsider. Utlendingsdirektoratet opplyser at 19 av disse 22 er innmeldt i Schengen informasjonssystem med innreiseforbud til hele Schengenområdet, altså også til Norge.