Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:169 (2022-2023)
Innlevert: 19.10.2022
Sendt: 19.10.2022
Besvart: 27.10.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Både tillitsvalgte og Løvemammaene har delt sine bekymringer om konsekvensene av helikopterplattform utenfor barneavdelinga på Rikshospitalet. Det bestrides hvor mange årlige landinger det vil være, og det er ikke gitt noen svar på hvordan barna og pasientene skal skjermes tilstrekkelig.
Kan statsråden avklare hvor mange helikopterlandinger det vil være årlig på plattformen for hvert år fram til 2030, og hva dette innebærer for liv og helse?

Begrunnelse

Søknaden legger til grunn at det vil lande 35 helikopter årlig på den omsøkte plattformen. Disse tallene bestrides fra flere hold, inkludert fra en rekke ansatte ved sykehuset. Så sent som 27. september sendte tre tillitsvalgte leger fra Oslo universitetssykehus og HSØ informasjon om at man kan regne med totalt 700 landinger årlig, der omtrent 200 vil være med de nye redningshelikoptrene SAR Queen.
Den planlagte helikopterplattformen er tenkt plassert i et gårdsrom som ligger umiddelbart ved føde-, barsel- og observasjonsavdelingene og svært nær nyfødtintensiv. Flere barneavdelinger ligger også tett på dette området. Tillitsvalgte er dypt bekymret for hva dette vil bety for liv og helse for pasientene generelt, og for premature og kritisk syke nyfødte spesielt. Tillitsvalgte leger ved nyfødtavdelingen skriver: «Vi er mest bekymret for mulige skadelige konsekvenser for ekstremt premature barn født før uke 25 den første leveuken.» og videre «Utsettes de for stress (også støy) øker risikoen for hjerneblødning betydelig.»
Helse Sørøst har søkt om dette som ordinær byggesak, noe som innebærer at det ikke har vært konsekvensutredet, og at kun nærmeste naboer er varslet og at det ikke er offentlig høring. Helikoptertilgang er en nødvendig del av sykehuset, men det er ikke bare en ordinær byggesak. Dette kan ha store helsemessige konsekvenser.
Jeg understreker at jeg ikke lurer på hva helseforetaket mener, og stiller dette spørsmålet til helseministeren.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Etablering av landingsplass for det nye redningshelikopteret på Rikshospitalet er helt nødvendig. Det nye redningshelikopteret SAR Queen AW101 erstatter redningshelikopteret Sea King og vil bli benyttet til redningsoppdrag og annen transport til sykehus av akutte og kritiske syke/skadde pasienter. Landingsplassen som skal etableres nå, er midlertidig. Den permanente landingsplassen er en del av den samlede reguleringsplanen for Gaustad.
AW101 gir betydelig bedre rekkevidde, hastighet og operativ funksjon enn dagens helikoptre. Kritisk syke og skadde pasienter trenger rask transport og direkte adkomst til videre behandling på sykehus. Landing utenfor sykehus med behov for omlastning vil øke risiko. Dette gjelder også kritisk syke nyfødte og premature fra andre deler av landet. Disse vil fraktes i transportkuvøse i AW101 til Oslo universitetssykehus når de trenger akutt behandling for livstruende tilstander etter fødsel.
Sammenliknet med dagens redningshelikopter Sea King, vil AW101 gi en økning i utendørs støynivå og markant økning i rotorvind under landing og avgang. Helse Sør-Øst RHF har opplyst at plattformen er planlagt anlagt ca. 60-70 meter i horisontal avstand fra nyfødtavdelingen. Den er 31 meter høy og rager 11 meter over eksisterende bygningsmasse. Konsekvensen for den berørte bygningsmassen på Rikshospitalet som inneholder pasientaktivitet, inkludert nyfødtintensiv, er grundig utredet. Det skal etableres ulike tiltak for å minimere effekten av støy for sykehusets pasienter og ansatte. Dette gjelder særlig for de mest sårbare pasientene på nyfødtintensiv. Grenseverdien for innendørs støynivå er satt til maksimalt 60 dB etter at planlagte tiltak er iverksatt. Dette tilsvarer det lydnivået som er ved høyeste lydnivå i ordinær intern aktivitet ved nyfødtintensiv på Rikshospitalet. Det er beregnet at tiltakene vil bidra til å redusere innendørs støy til et akseptabelt nivå.
Det opplyses at tiltakene blant annet omfatter:

- Utskifting av glass i vinduer for å øke lyddemping
- Ekstra lag vindu i særskilt utsatte arealer (nyfødtintensiv)
- Montering av gips innvendig på yttervegg
- Balkonger i nærhet av plattform stenges
- Vinduer som kan åpnes blir omgjort til vinduer som ikke kan åpnes
- Lyddempende tiltak på utvendige ventilasjonskanaler

Løsningen som nå er under etablering ved Rikshospitalet vil stå klar til pasienttransport når AW101 begynner å operere fra Rygge i desember 2023, og Helse Sør-Øst RHF vurderer at den vil gi god beskyttelse mot støy for de mest sårbare pasientene på nyfødtintensiv. Jeg mener det vil ivareta det representanten spør om.
Ved beregning av antall landinger med AW101 per år frem til 2030 er det tatt utgangspunkt i antall landinger med Sea King i perioden 2015-2019, med et snitt i antall landinger på 25. Det er i søknaden anslått 35 landinger årlig med AW101. Den midlertidige helikopterlandingsplassen for AW101 kan også benyttes til ordinære ambulansehelikoptre. Dette vil øke bruken av helikopterlandingsplassen, men støynivået er lavere for denne type mindre helikoptre. Samtidig viser Helse Sør-Øst RHF til at direkte transport med landing på sykehuset uten omlastning er avgjørende for pasientsikkerheten også for disse transportene.