Marian Hussein (SV): Hvilke praktiske tiltak har Helse- og omsorgsministeren satt i verk for å følge opp regjeringsplattformen, slik at ideell sektor og ideelle tilbydere i helse- og omsorgssektoren sikres gode rammevilkår, forutsigbar drift og videre eksistens?
Begrunnelse
I Hurdalsplattformen erklærer regjeringen at den:
«… vil støtte opp om ideell sektor og ideelle tilbydere i helse- og omsorgssektoren og frivillige og ideelle tilbydere på helse- og omsorgsfeltet må sikres gode rammevilkår og forutsigbar drift».
Regjeringen lover også i samme politiske erklæring at den vil: «Utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet».
Regjeringsplattformen gir med dette lovnader som tar Velferdstjenesteutvalget sin tydelige oppsummering på alvor, hvor det heter:
«Utvalgets kartlegging kan tyde på at bruk av åpne anskaffelser i realiteten innebærer en favorisering av kommersielle fremfor ideelle virksomheter, alt annet likt.»
Videre slår de fast om ukritisk bruk av konkurranser i åpne anskaffelser over tid, at:
«…kan det medføre at ideelle aktører forsvinner som leverandører av offentlig finansierte velferdstjenester.» (NOU 2020:13, Private aktører i Velferdsstaten, 5.12.6 Oppsummering, s. 99).
Barne- og familiedepartementet følger opp regjeringsplattformens lovnader om å prioritere ideelle framfor kommersielle tjenesteytere. Dette kommer for eksempel fram i Prop. 1 S (2022–2023) Statsbudsjettet, punkt 2.4.9. Barne- og familiedepartementet: «Det legges videre til rette for økt bruk av ideelle aktører og redusert kjøp fra kommersielle aktører».
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler seg derimot ikke om prioritering av ideelle leverandører framfor kommersielle. Dette er overraskende og kan forstås som manglende oppfølging av den politiske plattformen regjeringen utgår fra, og at den faglige vurderingen gitt av Velferdstjenesteutvalget ikke blir tatt på alvor.