Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:266 (2022-2023)
Innlevert: 30.10.2022
Sendt: 31.10.2022
Besvart: 07.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva har statsråden gjort for å bedre mobildekningen på togene?

Begrunnelse

Fremskrittspartiet er imot å bruke pisk for å tvinge folk over på kollektivtransport. Dette da folk flest har forskjellige behov og ønsker. For at flere skal velge kollektivtransport så bør det gjøres ved å gjøre kollektivtransporten enda mer attraktiv. Et problem på jernbanen er at mobilnettet flere steder er så dårlig at det vanskeliggjør det å arbeide på toget. Det at det ofte er tilbud om wifi av varierende kvalitet vil ikke kunne erstatte behovet for god mobildekning. Jeg ber derfor statsråden om å redegjøre for hva regjeringen har gjort og hva de vil gjøre for å bedre mobildekningen på togstrekningene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortingsrepresentanten har helt rett i at bedre og mer stabil mobildekning om bord i togene vil gjøre jernbanen enda mer attraktiv som transportmiddel, både for arbeidspendlere og fritidsreisende. Derfor satses det nå mye på dette området, både i form av tiltak i togene og langs jernbanen.
I togene handler det om å bedre mobildekningen til de reisende på strekninger og i tuneller som allerede har dekning langs sporet. Dette gjøres ved å installere og vedlikeholde mobilforsterkere i togene som fanger opp signalene på utsiden, forsterker disse og sender dem ut igjen som tradisjonell mobildekning inne i toget. Dette er en teknologisk løsning som vurderes som bedre og mer stabil enn en WiFi-løsning. I samarbeid med Jernbanedirektoratet har Norske tog derfor inngått en avtale om installasjon og overvåking av nye mobilforsterkere i eldre togsett. I løpet av 2023 vil de fleste togsettene ha fått moderne mobilforsterkere som gjør det mulig for de reisende å streame video og bruke nettet til jobb og underholdning, dersom dekningen på utsiden av toget er tilstrekkelig.
Langs jernbanen skjer det også mye som vil gi bedre mobildekning ombord i togene. Sommeren 2019 gjennomførte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) den 28. frekvensauksjonen i Norge, der en av frekvenspakkene innebærer å tilby god dekning (frittland) på følgende strekninger:

• InterCity-triangelet (Skien – Oslo S, Lillehammer – Oslo S og Halden – Oslo S)
• Stavanger – Egersund – Kristiansand
• Melhus – Trondheim – Steinkjer
• Flåmsbanen

Telia, som vant denne delen av frekvensauksjonen, utbedrer mobildekningen etappevis, og skal være ferdig innen utgangen av 2025.
Mobildekningen i tuneller er per i dag Bane NORs ansvar. Her er det verdt å nevne at den 20 kilometer lange Blixtunnelen på Follobanen, som åpner nå i desember, er bygget for å kunne ha mobildekning i verdensklasse. Det er også lagt til rette for svært god mobildekning i nye Ulriken tunnel mellom Bergen og Arna.
I 2020 leverte Jernbanedirektoratet en konseptvalgutredning (KVU) for bedre nettdekning langs jernbanen. Basert på denne ble det i Nasjonal transportplan 2022-2033, som Stortinget behandlet våren 2021, satt av opp mot 2,6 milliarder kroner i første seksårsperiode til tiltak for bedre nettdekning. Jernbanedirektoratet har deretter gitt Bane NOR i oppdrag å gjennomføre forprosjektfasen basert på resultatene i KVUen og tilhørende KS1. Forprosjektet skal bl.a. beskrive en utbyggingsplan ut fra hvor behovene er mest prekære og gir størst effekt. Forprosjektet, inklusive KS2, skal være klart i løpet av 2023.