Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:347 (2022-2023) Innlevert: 07.11.2022 Sendt: 08.11.2022 Besvart: 16.11.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Hans Andreas Limi (FrP): Ifølge tall publisert fra SSB 10. oktober i år steg konsumprisindeksen (KPI) 6,9 prosent fra september 2021 til september 2022. Beregnet uten strømstøtteordningen ville tolvmånedersendringen for KPI total vært på 9,9 prosent i september. Forskjellen mellom den offisielle KPI og den hypotetiske indeksen uten strømstøtte blir dermed den dempende effekten strømstøtten har hatt på prisveksten. Hva er effekten i konsumprisindeksen isolert sett av å fjerne veibruksavgiften og CO2-avgiften på drivstoff i henholdsvis 1 eller ½ år?
Trygve Slagsvold Vedum: Avgiftslettelser vil på kort sikt kunne dempe konsumprisveksten. På noe lengre sikt vil imidlertid en avgiftsreduksjon som dekkes inn med økt bruk av oljepenger, forsterke presset i økonomien ved å bidra til økt aktivitet. Det vil i sin tur isolert sett gi høyere vekst i konsumprisene over tid, hvor utslaget vil avhenge av tiltakets størrelse. I en situasjon hvor arbeidsmarkedet allerede er stramt, vil en ekspansiv økonomisk politikk øke risikoen for at konsumprisveksten fester seg på et høyt nivå. Et slikt tiltak vil altså kunne øke andre konsumpriser for husholdninger lenger frem i tid.Å fjerne veibruksavgiften på drivstoff og CO2-avgiften på mineralske produkter i ett år vil gi et provenytap på om lag 28,2 mrd. kroner påløpt. Å fjerne avgiftene i et halvt år vil gi et provenytap på 14,1 mrd. kroner påløpt. Vi har brukt den makroøkonomiske modellen KVARTS til å anslå den isolerte effekten av avgiftslettelsene på konsumprisindeksen. Beregningene kan tyde på at den isolerte effekten av å fjerne veibruksavgiften på drivstoff og CO2-avgiften på mineralske produkter i et helt år kan trekke ned inflasjonen med om lag 0,8 prosentenheter samme år, gitt at avgiftslettelsene i sin helhet veltes over i prisene. Fjerning av veibruksavgiften og CO2-avgiften i et halvt år kan bidra til å trekke ned inflasjonen med 0,4 prosentenheter samme år.