Turid Kristensen (H): Jeg er gjort oppmerksom på at organisasjoner som tidligere har fått støtte over statsbudsjettet, men som nå skal kunne søke fra en større samlepott, har fått beskjed om at ny ordning ikke er utformet og at organisasjonene trolig ikke kan få utbetalt støtte før i april.
Hvordan vil statsråden sikre kontinuitet i viktige lavterskel støttetilbud som også vil være støtteberettiget etter ny ordning?
Begrunnelse
Mange uttrykker forståelse for endringene regjeringen forslår, men er svært bekymret for at disse innføres før støtteordningene er utformet, betingelsene er avklart, søknadsfrister er fastsatt og for at utbetalinger sannsynligvis ikke vil kunne finne sted før langt ut i 2023.
Skeiv Ungdom er en av organisasjonene som har vært konstruktive i arbeidet med å finne gode løsninger. De har ikke bedt om å få tilbake øremerkingen de tidligere har hatt, men de har bedt om mer forutsigbarhet enn den plutselige endringen gir. De er også avhengige av å vite hvor mye midler de har tilgjengelig for sitt viktige arbeid med Ungdomstelefonen i januar 2023.
Skeiv Ungdom uttaler at det er overhengende fare for at Ungdomstelefonen vil være stengt fra og med nyttår. Tusenvis at unge skeive vil brått miste unik støtte og veiledning om kjønn, identitet, seksualitet og psykisk helse.
Skeiv Ungdom har fått opplyst fra Helsedirektoratet at ordningen de skal kunne søke midler fra til sin hjelpetjeneste, ikke finnes enda. De har også fått opplyst at søknadsfristen på denne ordningen vil være seks uker etter utlysning. Det vil si at det allerede er umulig å få søkt før jul. Direktoratet har vært like tydelige på at det ikke vil være midler til utbetaling i januar. Det anslås at penger først kan utbetales i april.
Skeiv Ungdom opplyser at de ikke har penger til å drive Ungdomstelefonen i mellomtiden. Det vil bety at den må legges ned. Det bare et halvt år etter det rystende anslaget mot homofile i Oslo.
En rapport fra Skeiv Ungdom viser at det fortsatt er minst like tøft og vond å være ung og skeiv. De får stadig flere henvendelser, fra stadig yngre skeive. Temaene som tas opp blir stadig mer alvorlige – 7 % av samtalene handlet om selvmord.
Ungdomstelefonen mottok 11. 949 samtaler i 2021. I tillegg håndterer Ungdomstelefonen 150 årlige forespørsler nasjonalt og lokalt fra både offentlige og ideelle aktører som ber om faglige innspill og rådgivning med bakgrunn i Skeiv Ungdoms unike brukerperspektiv.
Vi har ikke råd til å miste et så viktig tilbud som Ungdomstelefonen til Skeiv Ungdom. Det må legges til rette for en overgang mellom fast post på statsbudsjettet til søkbar ordning som ikke medfører at organisasjonene så brått står overfor en uhåndterbar uforutsigbarhet.