Hilde Marie Gaebpie Danielsen (SV): Hva og hvordan har udir og kunnskapsministeren tenkt å gjøre for at de barna som har nordsamisk språkopplæring skal få den språkundervisningen som de har rett på når ÅSV ikke verken kan ta inn nye elever, eller tilby nordsamisk språkopplæring, og ønsker kunnskapsministeren å splitte opp både søsken og elever som går i samme hjemmeskole, og slik være med å segregere barn etter barnets språklige opphav?
Begrunnelse
Torsdag 17.11.2022 ble det kjent at UDIR har bestemt at Åarjelsaemien Vierhtiesåafoe, heretter omtalt som ÅSV, skal avvikle sitt språktilbud i nordsamisk. Med dette vedtaket vil de nordsamiske barna heller ikke få tilbud om å komme på språk- og kultursamlinger ved ÅSV. Mange av disse barna er født og oppvokst på Helgeland og eller i sørsamisk område, mange familier driver med reindrift her. De har sin tilhørighet her, og er godt integrert i det samiske miljøet. Her risikerer man at elever fra samme hjemmeskole, men med forskjellige språkbakgrunner vil miste en felles læringsarena. Og at elever med den nordsamiske språkopplæringen vil sitte igjen på hjemmeskolen, imens de med sørsamiske språkopplæringen får delta ved ÅSV sin språk- og kultursamlinger. Vi får også en situasjon der søsken ikke får gå på samme samiske nærskole og motta nordsamisk språkopplæring sammen med sine søsken og skolevenner om denne nedleggelsen blir gjennomført. Dette vil også være å segregere barna på bakgrunn av deres språkopphav. Det er motsatte av hva den statelige skolen skal stå for. ÅSV har i dag 52 elever i nordsamisk, 44 er fra nærområdet. 16 elever hadde søkt og var klar for å starte opp. Mange andre tilbydere av nordsamisk som fjernundervisning har store kapasitetsproblemer, og klarer ikke å levere nordsamiskundervisning til alle de elevene som har krav på det. ÅSV har bygget opp sitt språktilbud, og har også bygget opp kompetanse for sin lærere. Det å rasere et velfungerende samisk språkopplæring er og bli svært ufornuftig når man har fastslått at det samiske språkopplæringen sliter med både rekrutering av språk arbeidere og det å øke elevantallet. Dette vil ikke bidra til flere språkbærere, som man så sårt trenger for at det samiske språket skal både utvikle seg og overleve.