Skriftlig spørsmål fra Hilde Marie Gaebpie Danielsen (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:578 (2022-2023)
Innlevert: 30.11.2022
Sendt: 01.12.2022
Besvart: 09.12.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Hilde Marie Gaebpie Danielsen (SV)

Spørsmål

Hilde Marie Gaebpie Danielsen (SV): Hva og hvordan har udir og kunnskapsministeren tenkt å gjøre for at de barna som har nordsamisk språkopplæring skal få den språkundervisningen som de har rett på når ÅSV ikke verken kan ta inn nye elever, eller tilby nordsamisk språkopplæring, og ønsker kunnskapsministeren å splitte opp både søsken og elever som går i samme hjemmeskole, og slik være med å segregere barn etter barnets språklige opphav?

Begrunnelse

Torsdag 17.11.2022 ble det kjent at UDIR har bestemt at Åarjelsaemien Vierhtiesåafoe, heretter omtalt som ÅSV, skal avvikle sitt språktilbud i nordsamisk. Med dette vedtaket vil de nordsamiske barna heller ikke få tilbud om å komme på språk- og kultursamlinger ved ÅSV. Mange av disse barna er født og oppvokst på Helgeland og eller i sørsamisk område, mange familier driver med reindrift her. De har sin tilhørighet her, og er godt integrert i det samiske miljøet. Her risikerer man at elever fra samme hjemmeskole, men med forskjellige språkbakgrunner vil miste en felles læringsarena. Og at elever med den nordsamiske språkopplæringen vil sitte igjen på hjemmeskolen, imens de med sørsamiske språkopplæringen får delta ved ÅSV sin språk- og kultursamlinger. Vi får også en situasjon der søsken ikke får gå på samme samiske nærskole og motta nordsamisk språkopplæring sammen med sine søsken og skolevenner om denne nedleggelsen blir gjennomført. Dette vil også være å segregere barna på bakgrunn av deres språkopphav. Det er motsatte av hva den statelige skolen skal stå for. ÅSV har i dag 52 elever i nordsamisk, 44 er fra nærområdet. 16 elever hadde søkt og var klar for å starte opp. Mange andre tilbydere av nordsamisk som fjernundervisning har store kapasitetsproblemer, og klarer ikke å levere nordsamiskundervisning til alle de elevene som har krav på det. ÅSV har bygget opp sitt språktilbud, og har også bygget opp kompetanse for sin lærere. Det å rasere et velfungerende samisk språkopplæring er og bli svært ufornuftig når man har fastslått at det samiske språkopplæringen sliter med både rekrutering av språk arbeidere og det å øke elevantallet. Dette vil ikke bidra til flere språkbærere, som man så sårt trenger for at det samiske språket skal både utvikle seg og overleve.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg er opptatt av å sikre en god språkopplæring i alle de samiske språkene. Derfor har vi i budsjettet for 2023 styrket tilskuddsordningen for samisk i grunnopplæringen med 17,5 mill. kroner, slik at kommunene står bedre rustet til å gi et godt tilbud til alle elever som ønsker opplæring i samisk.
Det er den enkelte skole som plikter å gi et tilbud til elever som ønsker opplæring i samisk. Dette gjelder uavhengig av hvor i landet elevene bor, og mange får derfor et tilbud om språkopplæring gjennom fjernundervisning og språksamlinger. Dette skjer stort sett i regi av kommunale eller private tilbud, men staten har ett kompetansemiljø som skal bidra til dette, Åarjelsaemien Vierhtiesåafoe/ Sørsamisk kunnskapspark.
Da Åarjelsaemien Vierhtiesåafoe/Sørsamisk kunnskapspark ble re-etablert som kunnskapspark i 2017 var det for å tilby språkopplæring i sørsamisk, i form av fjernundervisning og språksamlinger, til elever som ikke kan få et stedlig opplæringstilbud i sin kommune. Det å sikre et nasjonalt kompetansemiljø innen sørsamisk har ligget der som kunnskapsparkens mandat i årene siden den gang. Etter forespørsel fra flere miljøer har mandatet blitt utvidet til å inkludere lulesamisk, der det også er begrenset med andre kompetansemiljøer.
Kunnskapsdepartementet har delegert til Utdanningsdirektoratet (Udir) å styre Sørsamisk kunnskapspark og to andre statlige samiske virksomheter. Udir har som skoleeier gitt tydelig beskjed om at virksomheten må vri sitt fjernundervisningstilbud over til sør- og lulesamisk språkopplæring, i henhold til oppdraget. Dette skal skje over tid, og elever som i dag har et tilbud på nordsamisk, skal få fortsette med det ut skoleløpet. Dette vil sikre trygghet og forutsigbarhet for elevene og familiene.
Jeg vil understreke at det ikke har vært snakk om å nedlegge eller avvikle kunnskapsparken. Tvert imot, i statsbudsjettet for 2022 ble bevilgningen til Sørsamisk kunnskapspark økt med 1,2 mill. kroner som følge av økt antall elever. Det er imidlertid riktig at Udir har gitt beskjed om at skolen ikke fremover skal prioritere å tilby nordsamisk språkopplæring til nye elever.
Det finnes flere tilbydere av fjernundervisning i nordsamisk. For sør- og lulesamisk er det derimot få tilbydere. På bakgrunn av dette er jeg opptatt av at Sørsamisk kunnskapspark prioriterer å benytte sin kapasitet til å gi språkopplæring i sør- og lulesamisk, som er i tråd med formålet til kunnskapsparken. Jeg er opptatt av at barn og unge får mulighet til å lære om samisk språk og kultur, og det er viktig at dette tilbudet blir ivaretatt. Det betyr likevel ikke at det er Sørsamisk kunnskapspark som bør tilby språkopplæring i alle de samiske språkene. Det er andre aktører som kan tilby fjernundervisning i nordsamisk språkopplæring.