Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:597 (2022-2023)
Innlevert: 02.12.2022
Sendt: 07.12.2022
Besvart: 09.12.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Nå når man nå vet at regelverket ikke er tilpasset skattefrie ideelle stiftelser, vil statsråden revurdere unntaksbestemmelsen til å omfatte skattefrie ideelle stiftelser slik at de kan fortsette å bruke ressursene sine på barn og unge?

Begrunnelse

Det vises til Dokument nr. 15:401 (2022-2023), skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren med svar. Lovendringene i barnehageloven § 7 a om selvstendig rettssubjekt, er ikke i tilstrekkelig grad tilpasset skattefrie ideelle stiftelser. De nye endringene som ble innført før sommeren 2022 med ikrafttredelse allerede ved årsskifte er ikke tilstrekkelig klare for å løse de utfordringene til ideelle stiftelser knyttet til blant annet merverdiavgift, posisjonen som skattefrie institusjoner, dokumentavgift som en konsekvens av en omdanning til ny struktur, selskapsstruktur og endring av vedtektene som en omdanning av stiftelsene støter på.
Når det uttalte formålet med lovendringen var å få klarhet i om penger det offentlige har bevilget til barnehage, blir brukt på barnehage og ikke blir tatt ut i utbytte, skulle det tilsi at stiftelser ble unntatt fra kravet. Fordi de ikke er blitt det, ser nå flere stiftelser seg nødt til å skille ut barnehagene i stiftelsen i flere selvstendige aksjeselskap for å imøtekomme kravet i § 7a. Dette medfører ikke bare store kostnader som tar ressurser vekk fra barna, men også komplikasjoner knyttet til om barnehage-aksjeselskapene fortsatt kan regnes som del av stiftelsene.
Også for de ansatte i disse barnehagene oppstår det utfordringer som følge av dette, da de får endret ansettelsesforhold til enkeltbarnehagen de jobber i. Ved nedbemanning som følge av f.eks. lave fødselstall vil disse måtte bli oppsagt og ansatt på nytt dersom de skal fortsette i en annen barnehage eid av samme stiftelse.
Lovendringen medfører betydelige merkostnader, slik at en mindre andel av tilskudd og foreldrebetaling kommer barna til gode. Derfor har flere bedt departementet om en utvidelse av unntaksbestemmelsene, slik at skattefrie ideelle stiftelser som kun driver barnehager ikke omfattes av kravet om egne rettssubjekter.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Kravet om at hver barnehage skal være et eget rettssubjekt vil gjelde for alle private barnehager som ikke er omfattet av den vedtatte unntaksregelen, jf. Prop. 82 L (2021-2022) Endringer i barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.) og Innst. 403 L (2021-2022).
Tilskudd og foreldrebetaling utbetales til den enkelte barnehage og kravene til bruk av disse midlene gjelder også for den enkelte barnehage. For at det skal være mulig å få innsyn i bruken, må det være fullt tilgjengelig regnskapsinformasjon for den enkelte barnehage. Den nye reguleringen skal sikre innsyn i hvordan barnehagene bruker tilskudd og foreldrebetaling og bidra til at disse midlene blir brukt i tråd med regelverket. Reguleringen omfatter derfor alle eierformer.
Det er opp til hver enkelt barnehageeier å avgjøre hvordan man skal omorganisere driften for å tilfredsstille det nye kravet i barnehageloven § 7 a. Samtidig har jeg forståelse for at overgangen til egne rettssubjekter er ekstra tid- og arbeidskrevende for barnehager som har behov for å avklare forholdet til andre rettsområder. Jeg viser til at statsforvalterne veileder barnehagene i det nye kravet om å være selvstendig rettssubjekt, og Utdanningsdirektoratet veileder også i forbindelse med innføringen av det nye regelverket. Direktoratet har i denne forbindelse opprettet samarbeid og kontakt med Stiftelsestilsynet. Når det gjelder andre rettsområder enn barnehageregelverket, kan barnehagene ta kontakt med forvaltningsorganene som forvalter disse.
Regelverket om merverdiavgiftskompensasjon til private barnehager er utformet med tanke på at eierne har bygget og driften i samme selskap. I lys av utviklingen i barnehagesektoren er dette en problemstilling jeg vil se nærmere på.
Regjeringen har varslet en helhetlig gjennomgang av regelverket for styring og finansiering av barnehagesektoren i løpet av 2023. I dette arbeidet utredes det blant annet på hvordan ideelle barnehager kan få bedre rammevilkår. Jeg vil komme tilbake til Stortinget med forslag til regelverksendringer basert på denne gjennomgangen.