Skriftlig spørsmål fra Cato Brunvand Ellingsen (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:672 (2022-2023)
Innlevert: 09.12.2022
Sendt: 09.12.2022
Besvart: 22.12.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Cato Brunvand Ellingsen (SV)

Spørsmål

Cato Brunvand Ellingsen (SV): Finnes det en nasjonal oversikt over antall avslag som gis på søknader om kommunale helse- og omsorgstjenester, hvor stor andel av disse som blir omgjort i ved klage og hva kan helse- og omsorgsministeren gjøre for at familier med barn med funksjonsnedsettelse får de tjenestene de trenger og har krav på for å leve liv i tråd med egne ønsker og verdier?

Begrunnelse

For ofte leser vi om familier som må kjempe en kamp for å få tjenester som avlastning, BPA, omsorgslønn og andre viktig offentlige tiltak. Mange får avslag med bakgrunn i at også funksjonsnedsatte har krav på omsorg fra sine foreldre. Mange må gjennom utmattende klagesaksprosesser.
Løvemammaene har sendt politikere og andre et varslingsbrev der de påpeker alvorlige svikt i velferden vår. Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen har varslet en ny veileder for tildeling av økonomisk sosialhjelp og sier at "Det er viktig for meg å vere sikker på at alle tilsette i NAV kjenner seg trygge på handlingsrommet dei har til å vurdere kvar enkelt søknad om økonomisk sosialhjelp."
Det er fint om helse- og omsorgsministeren kan redegjøre for hva som kan gjøres på sitt område for å gjøre det lettere for familier i møte med kommunale helse- og omsorgstjenester. Hvis ministeren ønsker at det er kommunalministeren som svarer på dette spørsmålet så ser jeg frem til et slikt svar.
Aktuelle referanser:
https://lovemammaene.no/alvorlig-varsel-om-manglende-rettssikkerhet/
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nav-rettleiar/id2950209/?utm_source=regjeringen.no&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsvarsel20221208

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) inneholder data om personer som har søkt, mottar eller har mottatt kommunale helse- og omsorgstjenester. Tallene fra KPR for 2021 er enda ikke ferdigstilt, men tallene fra 2020 finnes i Helsedirektoratets rapport «Kommunale helse- og omsorgstjenester 2020». Rapporten sammenstiller informasjon om kommunale helse- og omsorgstjenester, herunder klager på avslag mv. Det er kommunene som førsteinstans som behandler klager på avslag på kommunale tjenester. Dersom kommunen ikke finner grunn til å omgjøre vedtaket, blir klagen sendt videre til statsforvalteren i fylket for klagesaks-behandling.
For meg er det viktig at familier med barn med funksjonsnedsettelse får de tjenestene de trenger og har krav på. Dette er en grunnleggende forutsetning for at de kan leve sine liv i tråd med egne ønsker og verdier.
Gjennom budsjettet for 2023 har vi foreslått 12,3 mill. kroner i tilskudd til teknologisk støtte for barn, unge og voksne med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser. Målet er at kommunene kan gi et bedre tjenestetilbud til målgruppen ved at digitale løsninger og velferdsteknologi bidrar til økt selvstendighet, mestring av daglige gjøremål og sosial deltakelse for den enkelte, trygghet og avlastning for de pårørende, samt mer effektiv bruk av tid og ressurser for kommunene.
Fra 1. august 2022 ble det innført en lovfestet rett til barnekoordinator. Barnekoordinator skal blant annet sørge for koordinering av det samlede tjenestetilbudet og ha oversikt over og bidra aktivt til å ivareta kommunenes ansvar for nødvendig oppfølging og tilrettelegging for familien og barnet i form av tilbud om eller ytelse av helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester. Videre skal barnekoordinatoren sikre at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet, andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner.
Videre har jeg bevilget 6,2 mill. kroner i 2023 til å fortsette arbeidet med Mitt livs ABC som er et kompetansehevende tiltak for ansatte som yter tjenester til personer med utviklings-hemming. Målet er å bidra til bedre livskvalitet, bedre tjenester og bedre rettssikkerhet.
I tillegg blir høringssvarene fra NOU 2021:11 «Selvstyrt er velstyrt» nå vurdert i departementet og vil være med på å danne grunnlag for videre oppfølging av utredningen.