Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:774 (2022-2023)
Innlevert: 19.12.2022
Sendt: 20.12.2022
Besvart: 29.12.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): På hvilken måte vil statsråden bidra til at de lulesamiske barna i Hamarøy får det tilbudet de har krav på for å bli gode språkbærere av sitt eget morsmål?

Begrunnelse

Hamarøy kommune er i Lulesamisk kjerneområde og Viejega barnehage på Drag, drifter et lulesamisk barnehagetilbud. Den daglige virksomheten utøves ut fra lulesamisk filosofi, verdier, naturforståelse, tradisjonell kunnskap og språk forankret i samisk pedagogikk. Dette spørsmålet handler om å legge til rette for at Viejega barnehage kan oppfylle rammeplanen og det vedtektsfestede formålet. Kjernepunktet er å sikre at barna i Viejega barnehage får et barnehagetilbud, som bygger på det samiske språket. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver har en rekke bestemmelser som gjelder samiske barnehager. Samiske barnehager skal fremme barnas samiskspråklige kompetanse, i samiske barnehager er samisk hovedspråk og det er en forutsetning at personalet behersker samisk språk.
For å bevare og utvikle lulesamisk er det avgjørende å legge til rette for gode språkbærere.
Viejega barnehage har søkt om dispensasjon i ett år fra norm for pedagogisk bemanning, forskriften § 2.. Det er gjort flere forsøk på å ansette utdannet barnehagepedagog med lulesamisk bakgrunn. Dessverre har de ikke lykkes med dette, men de har en lulesamisk søker som i dag tar pedagogisk utdanning. Det fremstår noe stivbent når Statsforvalteren ikke benytter muligheten til dispensasjon i denne saken så lenge barnehagen ønsker å ansette en lulesamisk språkbærer under utdanning, og setter som krav at utdanningen skal være fullført i løpet av 2023.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg har stor forståelse for at barnehagen ønsker å ha ansatte med lulesamisk bakgrunn. Barnehagen har søkt om dispensasjon fra regelverket og Statsforvalteren har behandlet klagesaken fra kommunen og truffet endelig vedtak.
Etter barnehageloven § 10 har kommunen ansvar for at barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt bygger på samisk språk og kultur. Videre plikter barnehagen å ta hensyn til barnets etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur, jf. barnehageloven § 2 tredje ledd. Kommunens plikt etter barnehageloven innebærer at det skal legges til rette for at samiske barn kan møte samisk språk og kultur i egnet form.
Videre stiller rammeplanen for barnehagen krav om at samiske barnehager skal fremme barnas samiskspråklige kompetanse, styrke barnas samiske identitet og videreføre samiske verdier, samisk kultur og tradisjonskunnskap.
Samtidig stiller barnehageloven krav til barnehagens ansatte i kapittel VI, og det er gitt nærmere regler i forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager. Pedagognormen er svært viktig for å sikre tilstrekkelig personale med pedagogisk kompetanse som kan ivareta barnas behov for omsorg og lek, og alle barnehager plikter å oppfylle pedagognormen. En barnehage kan søke om dispensasjon fra denne normen. Dersom vilkår for dispensasjon ikke er oppfylt og søknaden avslås, kan barnehagen likevel ansette samisktalende personer uten barnehagelærerutdanning i andre stillinger enn som pedagogisk leder, så fremt pedagognormen for øvrig ivaretas.
Det fremgår av Hurdalsplattformen at regjeringen vil gjennomføre et krafttak for samiske språk, og bidra til å utdanne flere samisktalende lærere og barnehagelærere. Det er også en ambisjon om å øke antallet samiske barnehageplasser.
Kvalifiserte samisklærere er en forutsetning for å sikre samiske barn et godt pedagogisk tilbud i barnehage og skole. Regjeringen arbeider nå med en stortingsmelding om samisk språk, kultur og samfunnsliv som handler om rekruttering og kompetanse i barnehage, grunnopplæring og høyere utdanning. Denne skal legges fram for Stortinget våren 2023.