Andreas Sjalg Unneland (SV): Hvordan vil justisministeren følge opp at en rekke mennesker har sonet fengselsstraff uten at de riktige prosedyrene for bøtesoning ble fulgt, og mener ministeren bøtesoning er en egnet straff for dem som ikke kan betale en bot?
Begrunnelse
I oktober påla Riksadvokaten øyeblikkelige tiltak vedrørende behandlingen av saker om bøtesoning. Bakgrunnen var at en kartlegging fra statsadvokatembetene avdekket at i saker om beslutning om soning av subsidiær fengselsstraff så hadde ikke sakene blitt behandlet i samsvar med kravene i straffeprosessloven. Det ble avdekket at i mange tilfeller var beslutningen tatt av politiansatte alene, uten at påtalemyndigheten var involvert. Som en konsekvens av dette påla Riksadvokaten påtalemyndighetene å gjennomføre umiddelbare tiltak. Et tyvetalls personer ble umiddelbart løslatt fra fengsel som følge av dette. Dette omhandler saker som bl.a. har medført at rusavhengige som lever på sosialstønad er sendt i fengsel. Dette uten å følge kravet i Straffeprosessloven om at påtalemyndigheten skal vurdere om den bøtelagte har evne til å betale boten.
Slike feil skal ikke skje. Bakgrunnen for at feilen ble oppdaget var en henvendelse fra Gatejuristen som viser viktigheten av de frivillige rettshjelpstiltakene. Det forventes at regjeringen følger oppryddingen av saken tett.
Det har blitt reist kritikk av selve ordningen med bøtesoning og stilt spørsmål om den er i samsvar med EMK artikkel 5. Dette grunnet at beslutninger om frihetsberøvelse som straff tillegger domstolene, ikke påtalemyndighetene. Frihetsberøvelse med innslag av karakter av straff kan etter EMK art 5 ikke pålegges enkeltindividet uten ved en domstolsavgjørelse. Begrunnelsen for bøtesoning er at det skal stimulerer til betaling.
Ordningen er også kritisert for at den kan ha store negative konsekvenser for den enkelte og samfunnet. Det vises til professor Morten Holmboe som skriver i tidsskrift for strafferett nr. 2. 2016:
«(...) de rettslige rammene for innkreving gir grunn til å spørre om ikke pengene ofte skaffes enten ved at andre betaler boten, ved at skyldneren forsømmer underholdet av familien eller ved at han begår ny kriminalitet. I så fall vil en subsidiær fengselsstraff for bot motvirke straffens grunnleggende formål. Hvis lovgiveren ønsker å begrunne straff med at den skal redusere kriminaliteten i samfunnet, bør ordningen med subsidiær fengselsstraff for bot oppheves.»
Dette fordrer en nærmere vurdering av om bøtesoning i det hele tatt kan anses som et egnet virkemiddel som straff.