Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden legge frem dokumentasjon på hvilken effekt forbudet mot alkoholreklame har og kan hun redegjøre for hva denne aksjonen fra Helsedirektoratet mot en lovlig næring har kostet?
Begrunnelse
I en rekke avisoppslag har vi lest om hvordan det som oppfattes som et «kommunikasjonpoliti» i Helsedirektoratet har sendt varsler til opp mot over 100 bryggeri og leverandører for brudd på reklameforbudet.
Senest i Ba der 7 Fjell har mottatt over 40 sider med skjermdumper fra sosiale medier der direktoratet bryggerier har brutt regelverket.
Dette skaper mye fortvilelse og frustrasjon hos stolte lokale produsenter som utøver kvalitetshåndverk og formidler norsk kultur og tradisjon.
Ulike helseministre har måtte svare for denne forbudspolitikken som er unik for Norge og direkte næringsfiendtlig. Dessverre som man ser er heller ikke denne helseministeren villig til å gjøre noe med reglene ifølge svar på andre skriftlige spørsmål.
Da regelverket oppleves som svært rigid og disse oppslagene om «kommunikasjonspolitikk» i Helsedirektoratet vekker sterke reaksjoner landet rundt er det andre ting som det også er interessant å få svar på i denne sammenheng.