Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1330 (2022-2023)
Innlevert: 10.02.2023
Sendt: 13.02.2023
Besvart: 23.02.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvor mye penger som er brukt på konsulenter i forbindelse med planlegging, innføring og drift av Helseplattformen, og hva tenker statsråden om Epics slagord «Have Fun - Make Money»?

Begrunnelse

Innføringen av Helseplattformen i Helse Midt-Norge har fått mye oppmerksomhet i det siste. Det er rapportert om blant annet feilmedisinering på grunn av feil og mangler på Helseplattformen, og for et par uker siden ble et dødsfall knyttet direkte til Helseplattformen.
I konkurransen om å levere tilbudet til nytt journalsystem var det bare en tilbyder som sto løpet ut, det amerikanske IT-systemet Epic. Epics slagord er «Have Fun – Make Money», som passer godt overens med kostnadene i ettertid. Prosjektet hadde per 26. januar 2023 kostet 3,8 milliarder kroner.
Kontrakten med Epic ga ikke noe sluttsum på prosjektet, og kostnadene ser ut til å være store. Ved innføringen på St. Olavs ble 300 amerikanere fløyet inn i 14 dager for å ha overblikk med implementeringen. Helseplattformen selv har 400 årsverk som jobber med den teknologiske løsningen.
Derfor ber jeg om at statsråden redegjør for hvor mye penger som er brukt på konsulenter i forbindelse med planlegging, innføring og drift av Helseplattformen.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse Midt-Norge RHF opplyser at den totale rammen for prosjektet Helseplattformen (inkludert kommunene) er på 3,8 mrd. 2022-kroner, hvorav Helse Midt-Norge RHF sin andel er 2,854 mill. 2022-kroner. Prosjektet er organisert i Helseplattformen AS, som i dag eies av Helse Midt-Norge RHF og et økende antall kommuner, per nå 23, og hvor Trondheim kommune har den største eierandelen.
Helse Midt-Norge RHF opplyser at det i tråd med anskaffelsesstrategien og programdirektivet for Helseplattformen, har vært planlagt med innleie av nødvendig kompetanse innen blant annet teknologi og prosjektstyring. Her har flere private leverandører bidratt, men den største andelen innleid personell har kommet fra eierorganisasjonene selv, altså St. Olavs hospital HF, Helse Midt-Norge IT (Hemit), Trondheim kommune m.fl. Over 400 fageksperter fra alle fagområder innen helsetjenesten har medvirket i prosjektet.
Antallet innleide har ifølge Helse Midt-Norge RHF variert med ulike faser i prosjektet. Dagens situasjon, med oppfølging etter innføring ved St. Olavs hospital HF og åtte kommuner, er at ca. 45 pst. av bemanningen er innleid og halvparten av disse er innleid fra eier-organisasjonene selv, altså helsetjenesten i Midt-Norge.
Helse Midt-Norge RHF opplyser videre at i forbindelse med innføringen ved St. Olavs hospital HF, og etter signaler fra medarbeidere ved sykehuset, så valgte leverandøren å hente inn flere ressurser enn opprinnelig planlagt. De ekstra ressursene utgjorde 115 personer, i tillegg til de som inngikk i opprinnelig plan og som omfattet 185 personer. Disse kom både fra USA og fra leverandørens aktiviteter i mange europeiske land. Prosjektet har kun dekket kostnader til reise og opphold, og ikke timepris, for disse ekstra ressursene. Helse Midt-Norge RHF opplyser at de til nå har mottatt faktura på 2,1 mill. kroner for denne ekstraaktiviteten, men at det fortsatt gjenstår noe fakturering.
Helsetilsynet har et pågående tilsyn knyttet til innføringen av Helseplattformen, og de undersøker om tekniske feil, samt forhold som manglende kjennskap og mangelfull opplæring, kan ha medvirket til avvik som er rapportert inn til Statsforvalteren. Vi må avvente konklusjonene til endelig rapport fra Helsetilsynet foreligger.
Avslutningsvis er jeg usikker på representantens poeng om slagordet, da Epic ser ut til å benytte slagordet «with the patient at the heart» i tilknytning til sin logo. I tillegg så har det angivelig vært benyttet et slagord internt, knyttet til motivasjon av egne ansatte – «work hard, do good, have fun, make money».