Sivert Bjørnstad (FrP): Staten har tildelt all persontogtrafikk på Østlandet til Vy-gruppen. Dette setter tilsynelatende en stopper for videre drift av Flytoget.
Kan næringsministeren som ansvarlig statsråd for regjeringens eierskapspolitikk klargjøre hvorvidt tildelingen ivaretar statens prinsipper for god eierutøvelse, og redegjøre for hva som er planen for statens eierskap for Flytoget fremover?
Begrunnelse
Det vises til at Jernbanedirektoratet har tildelt hele togtrafikken på Østlandet til Vy-gruppen. Det er vanskelig å se dette på noen annen måte enn at Flytoget må legge ned sin drift, ettersom Flytoget nettopp opererer på strekningen Drammen - Oslo lufthavn. I eierskapsmeldingen som akkurat har blitt behandlet av Stortinget fremkommer det følgende:
«Staten er eier i Flytoget for å ha en leverandør som kan tilby transport av personer på jernbane og for å opprettholde tjenestetilbudet med tog til og fra Oslo lufthavn… Statens mål som eier er høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer.»
Jeg merker meg at der forrige regjering vurderte å be Stortinget om fullmakt til å gjøre endringer i eierskapet til Flytoget, innfører denne regjeringen en begrunnelse for sitt eierskap til Flytoget. Det er ikke gitt signaler om endringer i det statlige eierskapet.
I den nevnte meldingen til Stortinget ble det stadfestet en rekke prinsipper for god eierutøvelse. Blant prinsippene er at staten skal være en ansvarlig eier med et langsiktig perspektiv, at det skal være åpenhet i utøvelsen av eierskapet, og at staten skal bidra til å nå statens mål som eier. Overholdelse av eierskapsprinsippene skaper forutsigbarhet og tillit til statlig forvaltning blant folk flest og investorer.
Imidlertid fremstår statens eierskap av Flytoget som noe bipolart. Staten befester på én side sitt eierskap i Flytoget og forventer høyest mulig avkastning, mens på den andre siden i realiteten nekter selskapet å fortsette sin drift.
På denne bakgrunnen bes Næringsministeren å redegjøre for hvordan statens eierprinsipper har blitt ivaretatt i tildelingsprosessen. Det er også nødvendig at statsråden redegjør for hva som er den nye målsettingen for statens eierskap i Flytoget, ettersom målsettingen i eierskapsmeldingen nå fremstår som utdatert.