Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1638 (2022-2023)
Innlevert: 10.03.2023
Sendt: 13.03.2023
Besvart: 20.03.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Staten har tildelt all persontogtrafikk på Østlandet til Vy-gruppen. Dette setter tilsynelatende en stopper for videre drift av Flytoget.
Kan næringsministeren som ansvarlig statsråd for regjeringens eierskapspolitikk klargjøre hvorvidt tildelingen ivaretar statens prinsipper for god eierutøvelse, og redegjøre for hva som er planen for statens eierskap for Flytoget fremover?

Begrunnelse

Det vises til at Jernbanedirektoratet har tildelt hele togtrafikken på Østlandet til Vy-gruppen. Det er vanskelig å se dette på noen annen måte enn at Flytoget må legge ned sin drift, ettersom Flytoget nettopp opererer på strekningen Drammen - Oslo lufthavn. I eierskapsmeldingen som akkurat har blitt behandlet av Stortinget fremkommer det følgende:

«Staten er eier i Flytoget for å ha en leverandør som kan tilby transport av personer på jernbane og for å opprettholde tjenestetilbudet med tog til og fra Oslo lufthavn… Statens mål som eier er høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer.»

Jeg merker meg at der forrige regjering vurderte å be Stortinget om fullmakt til å gjøre endringer i eierskapet til Flytoget, innfører denne regjeringen en begrunnelse for sitt eierskap til Flytoget. Det er ikke gitt signaler om endringer i det statlige eierskapet.
I den nevnte meldingen til Stortinget ble det stadfestet en rekke prinsipper for god eierutøvelse. Blant prinsippene er at staten skal være en ansvarlig eier med et langsiktig perspektiv, at det skal være åpenhet i utøvelsen av eierskapet, og at staten skal bidra til å nå statens mål som eier. Overholdelse av eierskapsprinsippene skaper forutsigbarhet og tillit til statlig forvaltning blant folk flest og investorer.
Imidlertid fremstår statens eierskap av Flytoget som noe bipolart. Staten befester på én side sitt eierskap i Flytoget og forventer høyest mulig avkastning, mens på den andre siden i realiteten nekter selskapet å fortsette sin drift.
På denne bakgrunnen bes Næringsministeren å redegjøre for hvordan statens eierprinsipper har blitt ivaretatt i tildelingsprosessen. Det er også nødvendig at statsråden redegjør for hva som er den nye målsettingen for statens eierskap i Flytoget, ettersom målsettingen i eierskapsmeldingen nå fremstår som utdatert.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Flytoget har etter nær 25 års drift etablert seg som en meget sterk merkevare. Selskapet har over tid jobbet målrettet for å bli det naturlige førstevalget for reisende til og fra Oslo Lufthavn, i tråd med både statens begrunnelse for eierskapet og mål som eier.
Når det gjelder fastlegging av rammebetingelsene for jernbanesektoren så hører dette inn under Samferdselsdepartementets ansvarsområde. Spørsmål om tildelingsbeslutningen, og mulige konsekvenser tildelingen kan få for sektoren, bør rettes til samferdselsministeren.
Et slikt skille mellom statens ulike roller har ligget fast over tid og flere regjeringer, og fremgår også av Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap - Statens direkte eierskap i selskaper (eierskapsmeldingen): «Statens eierrolle skal skilles fra statens øvrige roller» (eierprinsipp nr. 9). Bakgrunnen for dette prinsippet er den potensielle utfordringen som følger av statens ulike roller, eksempelvis som regulerings- og tilsynsmyndighet, oppdragsgiver og eier. For å skape legitimitet til de ulike rollene bør staten derfor være seg bevisst den rollen den til enhver tid opptrer i, og i sin opptreden tydelig skille rollen som eier fra statens øvrige roller.
Også eierprinsipp nr. 10, «Statlig eierskap skal ikke urettmessig medføre andre konkurransevilkår, verken fordeler eller ulemper, sammenlignet med selskaper uten statlig eierandel» er i denne sammenheng relevant. Dette innebærer i praksis at selskaper eid av staten selv bør ha kontakt med sin sektormyndighet og jobbe for gode rammebetingelser, forfølge rettskrav (også mot aktører eid av staten eller statlige myndigheter), gi høringsutspill mv. I denne prosessen oppfatter jeg at Flytoget har hatt dialog med relevante myndigheter for å fremme sine vurderinger med betydning for selskapet og Flytogets rammebetingelser, i tråd med eierprinsippene. \
Som tidligere offentliggjort skal regjeringen også foreta grundige vurderinger av hva som vil være hensiktsmessig selskapsstruktur for persontogselskapene som staten eier. I eierskapsmeldingen fremgår det derfor at dersom gjennomgangen innebærer endringer i statens begrunnelse for eierskapet eller statens mål som eier for ett eller flere av selskapene innenfor jernbanesektoren, vil regjeringen komme tilbake til Stortinget om dette.
Jernbanedirektoratets anbefaling om å tildele trafikken på Østlandet til Vy vil på kort sikt ikke bety en endring av Flytogets rammebetingelser og drift og Flytoget skal fortsatt levere tilbringertjenesten til Oslo lufthavn. Dette betyr at statens begrunnelse for eierskapet i Flytoget og statens mål som eier, slik det fremgår av eierskapsmeldingen, fortsatt er relevant.
Som næringsminister og ansvarlig for forvaltningen av statens eierskap i Flytoget er jeg opptatt av å ha prosesser fremover som på en god måte ivaretar de ansatte i selskapet og de verdiene som er skapt over mange år gjennom betydelige investeringer og godt arbeid. Kompetansen de ansatte i Flytoget besitter er viktig for å utvikle togtilbudet i Norge til det beste for de reisende.