Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1676 (2022-2023)
Innlevert: 15.03.2023
Sendt: 15.03.2023
Besvart: 23.03.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Sett i lys av arbeidstilsynets rapport, står fortsatt statsråden inne for omtalen av bemanningsbyrå og bedrifter som benytter seg av innleie?

Begrunnelse

I lovforslaget som begrenser inn- og utleie fra bemanningsbyrå, omtalers bemanningsbyrå og de som benytter seg av innleid arbeidskraft som en mørk skyggeside av norsk arbeidsliv. I brevet fra ESA datert 10. februar etterspør de dokumentasjon eller analyser om støtter opp under denne omtalen av bemanningsbyrå. Arbeidstilsynets rapport datert 16.2.2023 kan ikke arbeidstilsynet finne slike grove brudd på lover og regler for inn- og utleie.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Arbeidstilsynet har lagt fram en rapport som oppsummerer erfaringer fra tilsyn med hvordan regelverket for ut- og innleie av arbeidskraft fra bemanningsforetak etterleves. Deres erfaringer viser at det er mange virksomheter som har god oversikt over hvilke krav som stilles til dem. Men Arbeidstilsynet har også funnet brudd på regelverket. I gjennomsnitt ble det avdekket ett eller flere brudd i 58 prosent av tilsynene. Det ble gjennomført flest tilsyn med bruk av innleie i bygg og anlegg, der ble det funnet brudd på reglene i 67 prosent av tilsynene.
Generelt er Arbeidstilsynets erfaringer og funn i tilsyn knyttet til ulike sider ved innleiereglerverket nyttig og viktig. Jeg vil likevel understreke at det ikke er brudd på innleieregelverket i seg selv som dannet grunnlaget for regjeringens forslag om endringer i innleieregelverket. De nye innstrammingene skal bidra til et arbeidsliv der faste og direkte stillinger i et topartsforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er den klare hovedregel. Regjeringen ønsker å få ned andelen innleie, gi innleide flere rettigheter og sikre seriøse bemanningsforetak. Målet er et tryggere arbeidsliv der arbeidsfolk har mer makt over hverdagen sin.
I representantens begrunnelse for spørsmålet hevdes det at regjeringen omtaler bemanningsbyrå og virksomheter som leier inn arbeidskraft som «en mørk skyggeside av norsk arbeidsliv». Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i slike karakteristikker. Regjeringens forslag til endringer har vært begrunnet i forholdene nevnt ovenfor. Vi mener et arbeidsliv med høy grad av faste og direkte ansettelser gir forutsigbarhet og trygghet, og et godt grunnlag for medvirkning, medbestemmelse og samarbeid på arbeidsplassene. Selv der regelverk og praksis i bemanningsforetakene sikrer gode vilkår for arbeidstakerne som leies ut, innebærer innleieforhold et trepartsforhold som avviker fra hovedreglene i arbeidslivet, der mange av de forholdene som påvirker og styrer de utleide arbeidstakernes hverdag ligger utenfor den formelle arbeidsgiverens kontroll.
Som kjent har et flertall i Stortinget sluttet seg til regjeringens forslag. Lovendringene som trer i kraft nå i vår er ment å bidra til varige forbedringer i vårt arbeidsliv, der flere arbeidsgivere satser på egne ansatte. Det vil fortsatt være anledning til å benytte innleie fra bemanningsforetakene til vikariater og etter avtale med tillitsvalgte. Regjeringen vil i samarbeid med partene i arbeidslivet følge med på utviklingen og hvilke konsekvenser lovendringene får.