Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1777 (2022-2023)
Innlevert: 22.03.2023
Sendt: 23.03.2023
Besvart: 30.03.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Hadde tjenestetelefonen som statsråden installerte den kinesiske applikasjonen TikTok på, tilgang til departementets og/eller regjeringens interne digitale infrastruktur eller tjenester?

Begrunnelse

Det vises til mitt skriftlige spørsmål nr. 1456 av 22.02.23, med videre henvisning til TV2s nettsak av 14.02.23. Bakgrunnen for spørsmålet var justisdepartementets uttalelser i TV2-saken om hvilke mobile enheter statsråden disponerer, herunder det retoriske skillet mellom graderte og ugraderte enheter som ble flittig brukt av statsråden og departementet i anledning saken om statsrådens bruk av TikTok på sin tjenestetelefon.
Det vises videre til at justisdepartementet den 21.03.23 gikk ut med at de nå fraråder bruk av TikTok på tjenesteenheter. Dette som følge av departementets forespørsel til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) om å vurdere innføring av tiltak eller råd som retter seg konkret mot TikTok. Denne forespørselen er besvart i NSMs brev til justisdepartementet av 20.03.23. Det hitsettes fra brevets første side, tredje og fjerde avsnitt:

«NSM vurderer at TikTok eller Telegram ikke bør installeres på tjenesteenheter. Dersom det er tjenstlig behov for TikTok eller Telegram, anbefaler NSM at applikasjonen installeres og benyttes på en separat enhet forbeholdt denne typen formål og at denne enheten ikke får tilgang til virksomhetens interne digitale infrastruktur eller tjenester.
Applikasjonene TikTok eller Telegram bør heller ikke installeres på private enheter som får tilgang til virksomhetens interne digitale infrastruktur eller tjenester.»

Spørsmålsstiller ønsker på denne bakgrunn å få klarhet i om den tjenestetelefonen hvor statsråden hadde TikTok installert i fjor, hadde tilgang til departements og/eller regjeringens interne digitale infrastruktur eller tjenester.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Ugraderte tjenestetelefoner i Justis- og beredskapsdepartementet har tilgang til et separat ugradert trådløst nett i departementet. En slik enhet har også tilgang til enkelte av departementets ugraderte tjenester, som e-post og kalender. Departementets saksbehandlingssystem er ikke tilgjengelig på departementets ugraderte tjenestetelefoner. Dette oppsettet hadde også min ugraderte tjenestetelefon. Telefonen som jeg i dag kun benytter til sosiale medier har ikke tilgang til departementets digitale infrastruktur og tjenester. 
En ugradert tjenestetelefon har ikke tilgang til regjeringens interne digitale infrastruktur eller tjenester.