Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:1914 (2022-2023)
Innlevert: 05.04.2023
Sendt: 11.04.2023
Besvart: 19.04.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Når kommer Miljøteknologiordningen for havbruk, og hvorfor er dette blitt forsinka utover signalene som er gitt?

Begrunnelse

Ifølge intrafish sa departementet at Miljøteknologiordningen kommer om noen uker. Dette var sagt 19. januar i år. Det er snakk om uker ikke en hel måned sa statssekretæren i januar. Nå er vi i april og næringen venter enda på ordningen som kan sikre vekst og investeringer i næringen.
Ordningen med lukkede anlegg i sjø er spesielt viktig for kystnært havbruk på Vestlandet, der PO3 og PO4 ligger i rød sone i trafikklyssystemet.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Regjeringen har i Hurdalsplattformen slått fast at vi gjennom denne regjeringsperioden skal arbeide for å stimulere til innovasjon, nye produksjonsformer og bærekraftige løsninger i havbruk gjennom en aktiv og teknologinøytral næringspolitikk. Som ledd i dette mener jeg at det er viktig at vi finner løsninger for å gi tydelige insentiver til å utvikle miljøvennlig teknologi som kan løfte næringen og løse de bærekraftsutfordringene vi ser i dag, blant annet knyttet til lusepåslag på vill laksefisk og utslipp av slam. Slike insentiver må utarbeides på en måte som ikke i seg selv medfører en risiko for økt belastning på miljøet, samtidig som det må legge til rette for at det utvikles lønnsom og kommersialiserbar teknologi som kommer hele næringen til gode.
Allerede i dag ser vi at en dyktig teknologileverandørnæring har utviklet teknologi som bidrar til å løse de utfordringene vi ser i næringen i dag knyttet til miljø og areal. Dette er teknologi som vi ser at noen selskaper allerede har valgt å ta i bruk med kommersielle matfisktillatelser.
Det er klart av de uttalelsene det vises til som har blitt gitt i løpet av vinteren, at jeg har vært optimistisk og gått ut fra at det ville være mulig å lansere nye insentiver til å utvikle miljøteknologi i løpet av 2022 og i hvert fall innen de første par månedene av 2023. Etter hvert som vi har sett på detaljene rundt en ny ordning, har det imidlertid blitt klart at en ny særtillatelsesordning bringer med seg flere utfordringer når man skal se den i sammenheng med trafikklyssystemet og de insentivene næringen allerede har gjennom det systemet.
Jeg mener at det er viktig at insentiver til utvikling av miljøteknologi vurderes i sammenheng med regjeringens mål om å legge til rette for forenkling og opprydning i regelverket for å sikre en mer helhetlig forvaltning, herunder et helhetlig tillatelsessystem. Jeg har derfor sendt et tilleggsmandat til havbruksutvalget slik at de kan vurdere dette spørsmålet som en del av deres helhetlige gjennomgang av tillatelsessystemet for havbruk.