Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1981 (2022-2023)
Innlevert: 18.04.2023
Sendt: 19.04.2023
Besvart: 26.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Er det samsvar mellom vedtakene i Fredrikstad bystyre, Sarpsborg bystyre og Viken fylkesting med det regjeringen la frem i Prop. 41 S (2022-2023) som Stortinget nylig behandlet i Innst. 266 S (2022-2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i Viken, eller er proposisjonen og dermed Stortingets vedtak fattet på feil premisser?

Begrunnelse

I Prop. 41S om Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i Viken skriver regjeringen at forslaget er i tråd med vedtak fra lokale myndigheter. Dette ble også slått fast av statsråden og flere stortingsrepresentanter i løpet av debatten. Det hevdes nå fra flere at dette ikke er korrekt da premisset for den lokale behandlingen og senere lokale vedtak hadde en lavere kostnadsramme for bompengeinnkrevingen enn de prosjekter som er vedtatt. Hvis dette stemmer er det altså ikke samsvar mellom de lokale vedtakene og regjeringen fremlagte proposisjon til Stortinget som ble vedtatt, mot bl.a. FrPs stemmer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Prop. 41 S (2022-2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i Viken er i samsvar med premissene i de lokalpolitiske vedtakene.
I de lokalpolitiske vedtakene (jf. kapittel 3 i proposisjonen) er det lagt til grunn en samlet prosjektportefølje som er kostnadsberegnet til 8 940 mill. 2021-kroner, hvorav 6 646 mill. 2021-kroner er forutsatt finansiert med bompenger. Prisomregnet til 2022-kroner med en indeks på 2,4 prosent (jf. omtale i kapittel 1) gir dette en samlet økonomisk ramme for Bypakke Nedre Glomma fase 2 på 9 155 mill. 2022-kroner og med et bompengebidrag på 6 806 mill. 2022-kroner.
Finansieringsopplegget innebærer en samlet brutto bompengeinnkreving på om lag 7 967 mill. 2022- kroner. Dette skal dekke bompengebidraget, bompengeselskapets finansieringskostnader (rentekostnader), samt investeringer i innkrevingsutstyr, innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet (jf. kapittel 6 i proposisjonen).