Ola Elvestuen (V): I Klima- og miljøministerens svar 10.05.2023 skriver statsråden at «i april var annenhver solgte varebil elektrisk». Han bruker dette som begrunnelse for å avvikle Enovas støtteordning for elektriske varebiler. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken var 35 prosent av alle nye varebiler i april elektriske. Ifølge Statens vegvesen var 25 prosent av de lette varebilene i april elektriske.
Kan statsråden opplyse kilde for sine tall når han mener tiden nå er inne for å svekke virkemiddelbruken?
Begrunnelse
Elektrisk andel for varebiler i april er langt lavere enn det statsråden informerer Stortinget om. Og også dersom man ser på utvikling over tid er el-andelen i varebilsalget for lav. Fra januar til april 2023 elvarebilandelen er på i underkant 37 prosent. Blant de lette varebilene er bare 26,3 prosent elektriske så langt i år. Andelen i sistnevnte kategori har gått ned så langt i 2023, sammenlignet med 2022. For de de tunge varebilene er elbilandelen på 41,7 prosent så langt i år.
Stortingets enstemmige 2025-mål om utslippsfritt nybilsalg omfatter også lette varebiler.
Det er derfor svært villedende at klima- og miljøministeren i svar på skriftlig spørsmål til Stortinget, Dokument nr. 15:2121 (2022-2023), 10.05.2023, sier at i april er annenhver solgte varebil elektrisk, og bruker dette til å begrunne avvikling av Enovas støtteordning. Samme påstand har Enova kommet med. Den stemmer ikke.
OFVs tall viser videre at det er 508 028 varebiler i den totale bilbestanden, av disse er 24 098 elektriske. Det betyr at en andel i bestanden på bare 4,7 prosent er elektrisk. Når det skal kuttes 55 prosent CO₂ fra transportsektoren frem mot 2030, er det ikke noen suksesshistorie at dieselandelen i nybilsalget for varebiler utgjør 60 prosent så langt i 2023.
Videre er det først de neste årene at bilindustrien klarer å produsere elvarebiler med så lang rekkevidde at elvarebiler kan konkurrere kjørelengden for fossildrevne varebiler. Tilbudet av elvarebiler er ikke modent når salgsandelene er så beskjedne. Det er misvisende å tro at elvarebiler per i dag er konkurransedyktige i forhold til fossildrevne varebiler uten aktiv virkemiddelbruk. Det er også urovekkende at regjeringen ikke har lagt fram en helhetlig plan for virkemiddelbruk som gjør at målet om at alle nye lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025 og alle nye tyngre varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2030 realiseres.