Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2402 (2022-2023)
Innlevert: 31.05.2023
Sendt: 01.06.2023
Besvart: 07.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Åpner stortingsvedtaket om utvidelse av E18 gjennom Bærum for å fjerne det såkalte miljølokket fra prosjektet, dvs. den delen av prosjektet som har størst lokal verdi, for å kutte kostnader i prosjektet?

Begrunnelse

I den politiske debatten om utvidelse av E18 gjennom Bærum ble et “miljølokk” på Strand framhevet som et avgjørende tiltak for å sikre at den utvidete veien ikke vil bli en belastning for lokalmiljøet, og at den utvidete motorveien ikke vil motvirke Stortingets klima- og miljømål og vedtak om at biltrafikken inn til byene ikke skal øke. “Miljølokket”, framstilt i media som et stort parklignende areal over en motorvei som ikke er synlig, bidro trolig sterkt til at et flertall lokalt var positive til utbyggingsplanene.
Samtidig gjorde den politiske behandlingen det klart at sterk kostnadskontroll, nøktern standard, kostnadsreduserende tiltak og at departementet får fullmakt til å tilpasse prosjektet i henhold til de endrede forutsetningene.
MDG har hele veien vært imot utvidelse av E18 vestkorridoren fra starten, men stortingsflertallet har vært for. I Innst.st Innst. 393 S (2019–2020) heter det at:

"Komiteens flertall (...) er opptatt av omfang og kostnader for prosjektet, og viser videre til det faktum at Viken fylkeskommune ikke ønsker å stille garanti for bompengelånet slik prosjektet er skissert i proposisjonen."
Og videre:

"Partene forplikter seg til aktivt å søke etter inntekts- genererende/ kostnadsreduserende tiltak som bl.a. økte inntekter gjennom omregulering av eiendom og grunn- eierbidrag, fjerning av luftetårnet i Gjønnestunnelen, utsetting av ombygging av Fornebukrysset østgående retning."

Videre heter det:

"I det justerte forslaget har Statens Vegvesen (SVV) videre lagt følgende til grunn: Det forutsettes at Bærum kommune, som reguleringsmyndighet gjennomfører de nødvendige prosesser om omreguleringer i samarbeid med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune."

Partene bak vedtaket om utbyggingen var altså på det rene med at kostnader skulle kuttes og prosjektet ville bli tilpasset utviklingen. Partene var også godt kjent med at miljøtiltak og lokale tilpasninger ofte er blant det som kuttes først når kostnader må ned i prosjekter av denne typen.
Prosjektet har nå gått gjennom en “optimalisering” i SVV, som følge av økte kostnader. SVV har bl.a. konkludert med at “miljølokket” fjernes fra prosjektet. Folk i Bærum kommune ser nå ut til å ende med akkurat den store, åpne motorveien de ble lovet at de ikke skulle få.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Områdereguleringsplan for E18 Vestkorridoren, Lysaker - Ramstadsletta fra 2017 inneholdt en separat bussvei på strekningen. I juni 2020 vedtok Stortinget utbygging og finansiering av E18 Lysaker - Ramstadsletta, jf. Prop. 38 S / Innst. 393 S (2019-2020). Behandlingen av saken medførte at bussveien utgikk. Det framgår videre av behandlingen at partene også skulle aktivt søke etter inntektsgenererende/kostnadsreduserende tiltak. En forenklet løsning for Lysaker kollektivterminal ble også inkludert i prosjektet til en kostnad på maks. 700 mill. 2020-kr inkl. mva.
Det er altså gjennom behandling av Prop. 38 S / Innst 393 S (2019-2020) lagt til grunn at E18-prosjektet arbeider for å redusere kostnader, og det er forutsatt sterk kostnadskontroll. Det forutsettes videre at Bærum kommune, som reguleringsmyndighet gjennomfører de nødvendige prosesser om omreguleringer i samarbeid med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune. Anleggsarbeidene knyttet til E18 Lysaker - Ramstadsletta ble startet i november 2020.
Statens vegvesen har med bakgrunn i Stortingets behandling av Prop. 38 S / Innst 393 S (2019-2020) foretatt justeringer i prosjektet, og planlagt med omreguleringer slik at bussveien utgår. Forutsetningen for et lokk for lokalveien på Strand er dermed ikke lenger til stede. Lokkets tekniske funksjon var å være bru for bussveien med bussholdeplass over lokalveien mellom Strand og Stabekk. Siden bussveien utgår, vurderer Statens vegvesen at Strandlokket ikke lenger vil bidra vesentlig til prosjektets samfunnsmål.
Statens vegvesen har våren 2023 satt i gang en reguleringsprosess for endringene der blant annet regulert Strandlokk fjernes. Oppstart på planarbeidet med endringene ble varslet den 16. mars 2023 etter at planinitiativ ble oversendt Bærum kommune i desember 2022.
Jeg er gjort kjent med at både naboer og lokale velforeninger har vist betydelig misnøye med at Strandlokket fjernes. Jeg er videre kjent med at Statens vegvesen i møte med velforeningene den 3. mai 2023, informerte om at Strandlokket ikke er inkludert i konkurransegrunnlaget/tilbudene for kontrakten på prosjektering og bygging av Fornebukrysset - Strand. Det ble også opplyst om at byggekontrakten er planlagt signert i juni 2023, og at ny reguleringsplan tidligst vil bli vedtatt våren 2024. Det er avklart med Bærum kommune at det ikke er nødvendig med full konsekvensutredning, men at viktige forhold knyttet til endringen som bl.a. støy, luft og grøntarealer vurderes i den videre planavklaringen og tas med i planbeskrivelsen. Statens vegvesen opplyser at samarbeidet med Viken fylkeskommune og Bærum kommune knyttet til omreguleringen av Strandlokket, så langt har vært godt.
Statens vegvesen viser til at den foreslåtte nye løsningen uten Strandlokk vil bidra til betydelige besparelser både økonomisk (om lag 300 mill. kr), og når det gjelder CO₂-utslipp. I tillegg bidrar endringen til færre sprenginger, redusert massetransport og en enklere anleggsgjennomføring - noe som reduserer ulempene for naboene i anleggsperioden, både støymessig og luftkvalitetsmessig. Beregninger viser også at den foreslåtte nye løsningen heller ikke medfører økt luftforurensning og dårligere lokale støyforhold i området når trafikken settes på.
Prognosen for sluttkostnad for E18 Lysaker - Ramstadsletta vurderes pr. d.d. å være innenfor prosjektets styringsramme. Det er imidlertid fortsatt stor usikkerhet i markedet, og Statens vegvesen vurderer at det vil være krevende å holde prosjektet innenfor styringsrammen uten å iverksette forenklinger og kutt. Statens vegvesen har derfor igangsatt en omregulering der Strandlokket foreslås helt eller delvis å utgå. I denne planprosessen vil endringenes betydning for forhold som økonomi, anleggsgjennomføring, klimagassutslipp, støy, luft og grøntarealer beskrives nærmere.
Det legges til grunn at omreguleringen av Strandlokket gjennomføres med god medvirkning og i henhold til gjeldende regelverk.