Rasmus Hansson (MDG): Åpner stortingsvedtaket om utvidelse av E18 gjennom Bærum for å fjerne det såkalte miljølokket fra prosjektet, dvs. den delen av prosjektet som har størst lokal verdi, for å kutte kostnader i prosjektet?
Begrunnelse
I den politiske debatten om utvidelse av E18 gjennom Bærum ble et “miljølokk” på Strand framhevet som et avgjørende tiltak for å sikre at den utvidete veien ikke vil bli en belastning for lokalmiljøet, og at den utvidete motorveien ikke vil motvirke Stortingets klima- og miljømål og vedtak om at biltrafikken inn til byene ikke skal øke. “Miljølokket”, framstilt i media som et stort parklignende areal over en motorvei som ikke er synlig, bidro trolig sterkt til at et flertall lokalt var positive til utbyggingsplanene.
Samtidig gjorde den politiske behandlingen det klart at sterk kostnadskontroll, nøktern standard, kostnadsreduserende tiltak og at departementet får fullmakt til å tilpasse prosjektet i henhold til de endrede forutsetningene.
MDG har hele veien vært imot utvidelse av E18 vestkorridoren fra starten, men stortingsflertallet har vært for. I Innst.st Innst. 393 S (2019–2020) heter det at:
"Komiteens flertall (...) er opptatt av omfang og kostnader for prosjektet, og viser videre til det faktum at Viken fylkeskommune ikke ønsker å stille garanti for bompengelånet slik prosjektet er skissert i proposisjonen."
Og videre:
"Partene forplikter seg til aktivt å søke etter inntekts- genererende/ kostnadsreduserende tiltak som bl.a. økte inntekter gjennom omregulering av eiendom og grunn- eierbidrag, fjerning av luftetårnet i Gjønnestunnelen, utsetting av ombygging av Fornebukrysset østgående retning."
Videre heter det:
"I det justerte forslaget har Statens Vegvesen (SVV) videre lagt følgende til grunn: Det forutsettes at Bærum kommune, som reguleringsmyndighet gjennomfører de nødvendige prosesser om omreguleringer i samarbeid med Statens vegvesen og Viken fylkeskommune."
Partene bak vedtaket om utbyggingen var altså på det rene med at kostnader skulle kuttes og prosjektet ville bli tilpasset utviklingen. Partene var også godt kjent med at miljøtiltak og lokale tilpasninger ofte er blant det som kuttes først når kostnader må ned i prosjekter av denne typen.
Prosjektet har nå gått gjennom en “optimalisering” i SVV, som følge av økte kostnader. SVV har bl.a. konkludert med at “miljølokket” fjernes fra prosjektet. Folk i Bærum kommune ser nå ut til å ende med akkurat den store, åpne motorveien de ble lovet at de ikke skulle få.