Abid Raja (V): Hva er status for prøveprosjektene med ulike modeller for fleksibel skolestart?
Begrunnelse
Hovedregelen i Norge er at man begynner på skolen i august det året man fyller seks år jf. opplæringsloven § 2-1 tredje ledd. Dersom en sakkyndig vurdering tilsier det, og det foreligger samtykke fra foreldre, har barn rett til å begynne på skolen ett år senere. Et barn som har fylt 5 år innen 1.april kan også begynne i skolen et år tidligere, dersom det foreligger sakkyndig vurdering og foreldrene søker om det eller samtykker til det.
Reglene videreføres i ny opplæringslov med unntak av 1.april-regelen. Høyre og Venstre foreslo at det ikke skulle stilles krav om sakkyndig vurdering for tidlig eller utsatt skolestart, men forslaget ble nedstemt.
Under to prosent av kullet får utsatt eller fremskutt skolestarten. Rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Det er først og fremst gutter som får utsatt skolestart og jenter som får den fremskutt.
Det finnes lite systematisk kunnskap om hvordan kommunene praktiserer dagens regelverk for fleksibel skolestart, og hvilken betydning utsatt eller fremskutt skolestart har for barna, sosialt og faglig. Regjeringen varslet i Meld. St. 6 (2019-2020) at den ville gi kommunene mulighet til å prøve ut modeller for fleksibel skolestart.