Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2671 (2022-2023)
Innlevert: 26.06.2023
Sendt: 27.06.2023
Besvart: 03.07.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at pasienter som trenger hjelp og veiledning har et sted å få dette, og hva vil statsråden gjøre for å ivareta informasjonstilbudet norsk pasientorganisasjon har stått for til norske innbyggere?

Begrunnelse

Norsk pasientforening, et lavterskeltilbud innen rådgivning, har vært og er en viktig støttespiller for pasienter og pårørende som har hatt behov for informasjon, råd, veiledning eller bistand. Etter at det øremerkede tilskuddet ble fjernet har pasientforeningen ikke fått innvilget nok i støtte til å kunne fortsette driften, og må derfor legge ned.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg viser til mitt tidligere svar til Stortinget om endringene i tilskuddsmidler og Norsk Pasientforening, jf. Dokument nr. 15:735 (2022-2023). Utgangspunktet for endringene regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2023, er at alle bør ha lik anledning til å søke om tilskuddsmidler. Åpne søknader om tilskuddsmidler vil gi mer likebehandling for alle frivillige organisasjoner, og ikke bare tilgodese de som allerede er inne på statsbudsjettet. Helsedirektoratet opplyser at Norsk Pasientforening i april fikk innvilget driftstilskudd på 3 mill. kroner, hvorav 1. mill. kroner var ubrukte midler fra i fjor. Norsk Pasientforening orienterte likevel i juni om at virksomheten legges ned.
Representanten Bollestad spør hva jeg vil gjøre for å sikre at pasienter får hjelp og veiledning, og hva som gjøres for å ivareta informasjonstilbudet til pasientene. Jeg er opptatt av at pasient og pårørende skal få råd, veiledning og informasjon når de trenger det. Det finnes pasient- og brukerombud i hvert fylke. Pasient- og brukerombudet arbeider for å ivareta pasientenes og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet, og for å forbedre kvaliteten i tjenesten. Ombudets arbeidsområde omfatter statlige spesialisthelsetjenester, fylkeskommunale tannhelsetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester. Alle kan henvende seg til pasient- og brukerombudet, og det er gratis å få hjelp av pasient- og brukerombudet.