Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2755 (2022-2023)
Innlevert: 01.08.2023
Sendt: 01.08.2023
Besvart: 08.08.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Kan jeg be om en redegjørelse for regjeringens arbeid med miljøkrav i offentlige anskaffelser?

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Regjeringen har nettopp vedtatt regler som gjør at det må stilles klima- og miljøkrav i alle offentlige anskaffelser som ikke har en helt ubetydelig klima- og miljøbelastning. De nye reglene ble vedtatt og publisert i forrige uke, og trer i kraft 1. januar 2024.
Regjeringen skjerper anskaffelsesregelverket, slik at klima- og miljøkrav må stilles i offentlige anskaffelser. Formålet er å bidra til at offentlig sektor kan bli en motor i den grønne omstillingen. Offentlig sektor utgjør et stort og viktig marked for næringslivet. Det offentliges evne til å stille strengere klima- og miljøkrav i sine anskaffelser kan ha stor påvirkning på tilgjengeligheten for grønne løsninger i markedet og bidra til at Norge oppnår klima- og miljømålene.
Endringene innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel må vektes med minimum tretti prosent i offentlige anskaffelser, i tråd med hva regjeringen varslet i Hurdalsplattformen. Alternativt kan det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjon, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Denne fleksibiliteten gjør at oppdragsgivere kan bruke sitt innkjøpsfaglige skjønn. Reglene gir oppdragsgivere tydelige insentiver til å søke løsninger som gir størst mulig miljøgevinst, og gir leverandører forutsigbare rammebetingelser. De vedtatte endringene baserer seg særlig på forslag 3 fra den offentlige høringen, som hadde størst oppslutning blant høringsinstansene.
Endringene baserer seg på følg eller forklar-prinsippet. Oppdragsgivere må begrunne det i anskaffelsesdokumentene hvis de ikke stiller klima- og miljøkrav fordi de mener anskaffelsen har en ubetydelig klima- og miljøbelastning.
God veiledning vil være avgjørende for å begrense kostnadene og øke miljøeffektene knyttet til klima- og miljøkrav. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) vil lage veiledning og eksempler, som vil gjøre det enklere for oppdragsgivere å benytte bestemmelsen.
Regjeringen har også oppnevnt et lovutvalg, som blant annet har fått i oppgave å fremme forslag til hvordan klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser kan bidra til grønn omstilling. Lovutvalget skal se på regelverket mer helhetlig, og legger frem sin første delrapport i november 2023.
I tillegg til dette arbeidet, som jeg har ansvaret for, vil jeg også nevne at regjeringen arbeider med klima- og miljøkrav i offentlige anskaffelser innenfor bestemte sektorer, som for eksempel ferger.