Irene Ojala (PF): Er statsråden enig i at praksisen fremstår som urimelig overfor elever med dårlig økonomi?
Begrunnelse
Matematikk 1P er et av flere obligatoriske fag på videregående skole (studiespesialiserende retning). For å få generell studiekompetanse må eleven bestå faget. Faget gjennomføres første året på videregående. Om eleven ikke består faget (dvs. får karakter 1) vil han/hun få et tilbud om å avlegge såkalt NUS-eksamen. Dette er i realiteten en skriftlig eksamen med samme innhold som privatisteksamen. Består eleven faget ved NUS-eksamen (dvs. karakter 2 eller høyere), er praksisen likevel at standpunktkarakter (karakter 1) fremkommer på vitnemålet og medregnes i poengberegningen ved søknad om høyere utdanning via Samordna opptak. Om eleven derimot hadde tatt samme eksamen (med samme eksamensoppgaver) som privatist ville ikke standpunktkarakteren ha fremkommet på vitnemålet, og eleven hadde dermed hatt høyere samlet poengsum ved søknad om høyere utdanning. I realiteten betyr dette at elever som har økonomisk evne å betale for privatisteksamen vil få bedre poengsum enn elever som ikke har dette. Dette framstår urimelig, og som noe som bør endres på. I det minste må elever som avlegger NUS-eksamen på VGS1 på en tydelig måte få nødvendig informasjon om konsekvensene av å avlegge slik eksamen når det gjelder poengberegningen ved søknad om høyere utdanning.