André N. Skjelstad (V): Hva vil regjeringen foreta seg for å sikre at implementeringen av EUs nye avløpsdirektiv gjennomføres på en slik måte at det har en reell positiv effekt på miljøet uten å påføre norske kommuner en uforholdsmessig stor byrde, og vil regjeringen sørge for at det utarbeides et norsk EØS-notat om forslaget?
Begrunnelse
EU-Kommisjonens lovgivningspakke om null forurensning knytter seg til noen av initiativene i handlingsplanen for null forurensning til luft, jord og vann. Initiativet er en del av EUs grønne vekststrategi (European Green Deal). Pakken inneholder flere forslag, herunder revisjon av avløpsdirektivet. Målet er å redusere miljøkonsekvenser ved utslipp av kommunalt avløpsvann.
Det nye avløpsdirektivet som forventes vedtatt i 2024 vil ha store konsekvenser for kommunesektoren. Forslag til revidert avløpsdirektiv vekker derfor bekymring hos regionale folkevalgte myndigheter.
Det gjeldende direktivet er gammelt og har helt klart behov for modernisering og oppdatering, ikke minst for å inkludere nye behov, forutsetninger og ny kunnskap. Samtidig er det et faktum at det er betydelig forskjeller i Norge når det gjelder befolkningstetthet, geografisk beliggenhet og klima, sammenliknet med de fleste EU-landene.
Kommunale avløpsinvesteringer blir i dag i stor grad dekket gjennom kommunale avgifter, som er underlagt selvkostregnskap. Forsterket rensekrav innebærer både behov for store investeringer til nye renseanlegg med tilhørende klimafotavtrykk, samt økte driftskostnader. Samtidig stilles det spørsmål fra ved om direktivet er tilpasset norske forhold, blant annet knyttet til om investeringer i sekundærrenseanlegg er et forholdsmessig krav dersom det ikke vil ha en reell positiv effekt for miljøet eller dersom effekten kun er minimal.