Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2964 (2022-2023)
Innlevert: 23.08.2023
Sendt: 23.08.2023
Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Viser til statsrådens tidligere svar om gjenåpning av Dovrebanen, og at Bane NOR varsler at dette kan ta tid. Statsråden viser til at Bane NOR er i gang med en anbudsprosess.
Har statsråden undersøkt muligheten for en rask anskaffelsesprosess, eller ev. gjort nødvendige avklaringer med finansministeren for å gjøre det han kan for å sikre en raskere gjenåpning av Dovrebanen?

Begrunnelse

Ødeleggelsene etter Hans har fått omfattende konsekvenser for både vei- og jernbaneinfrastruktur. Spesielt ille er det for Dovrebanen som er stengt etter at flommen tok jernbanebrua over Lågen ved Ringebu 14. august.
Statsråden viser i sine svar til at Bane NOR har varslet om at dette kan ta tid og at sektoren jobber med å få på plass transportalternativer. Jeg er glad for at statsråden understreker viktigheten av at Bane NOR prioriterer arbeidet med å få Dovrebanen i normal drift igjen. Likevel er det snakk om opptil et år før man kan ha en ny bru på plass.
Det må finnes en nødløsning når en er skikkelig i knipe, vi kan ikke ha en vanlig anbudsprosess i den situasjonen vi står i. Hva gjør statsråden for å bidra til raskere prosesser?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Mandag 14. august førte flom i Gudbrandsdalslågen til at Randklev bru på Dovrebanen i Ringebu kommune kollapset og ble liggende i elva. Dovrebanen er dermed stengt på denne delen av strekningen. Bane NOR kan per nå ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før forbindelsen over Gudbrandslågen er gjenopprettet, men det er på det rene at dette vil ta lang tid. I tillegg er banen fortsatt stengt mellom Ringebu og Dombås fordi det jobbes med å utbedre flere, mindre jordras som ble utløst av uværet.
I mellomtiden jobber foretaket tett sammen med Jernbanedirektoratet og togselskapene for å minimere de kort- og langsiktige konsekvenser for reisende og godstransporten.
Bane NOR ser på flere alternativer for å bygge en midlertidig bru over Gudbrandsdalslågen, samtidig som planleggingen av en ny, permanent bru er i gang. Målet er klart: Å raskest mulig få på plass en ny jernbanebru.
Det første som må gjøres er uansett å fjerne delene av brua som ligger i elva. Bane NOR har med hjemmel i Forsyningsforskriften § 9-3 gjennomført anskaffelse uten konkurranse av rådgivingstjenester og entreprenørtjenester for å få Randklev bru opp av vannet. Grunnlag for å bruke denne hjemmelen er flom med påfølgende skader på konstruksjon og miljø som må rettes umiddelbart.
Bane NOR har videre knyttet til seg rådgivende fagekspertise, og vil inngå kontrakt med en entreprenør som kan bistå foretaket i planleggingen og byggingen av den raskeste og beste løsningen.
Arbeidet med en permanent løsning er mer langsiktig, men også her jobbes det på høygir. Bane NOR forbereder en hasteanskaffelse av en «totalentreprise med samhandling». Det innebærer et tett samarbeid mellom Bane NOR og entreprenøren, som skal kunne påvirke hvilke løsninger som blir valgt, hva som bygges når og hvordan det skal bygges. Bane NOR ønsker at dette skal skje raskt, og legger derfor opp til et enkelt og lite arbeidskrevende tilbudsarbeid for entreprenøren.