Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3276 (2022-2023)
Innlevert: 28.09.2023
Sendt: 29.09.2023
Besvart: 06.10.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Hvordan stiller statsråden seg til at ulike klubber med religiøst innhold eller trosopplæring får plass i SFO?

Begrunnelse

SFO skal være for alle, uavhengig av bakgrunn. Det er derfor uheldig å se at egne religionsklubber får etablere sitt tilbud i SFO tiden. Det skaper et utenforskap for de som ikke får være med i klubben. I SFO skal alle barn få delta i i det sosiale felleskapet. Slike klubber bidrar til det stikk motsatte, et skille mellom elver som må velge mellom SFO eller trosopplæring.
Det er ikke vedtatt et forbud i opplæringsloven, men i forskrift om rammeplan for SFO står det:

«SFO skal aktivt bidra til å danne fellesskap der alle barn kan delta og få en opplevelse av å høre til. SFO skal bidra til at barn opplever likeverd, sosial tilhørighet og sosialt fellesskap med andre barn og med personalet. Dette forutsetter respekt for forskjellighet og anerkjennelse av mangfold.»

Det er jo betimelig å stille spørsmål om SFO klarer å danne fellesskap der alle barn kan delta når det tilbys egne «klubber» for barn som tilhører en spesifikk type religion.
Viser også til partienes merknader i Innst.S. nr 200 ( 2002-2003) der det blant annet presiseres at:

"Trosopplæringen skal være et tilbud til kirkens medlemmer. Opplæringen skal i størst mulig grad være inkluderende og i god dialog med de deler av lokalsamfunnet som velger bort trosopplæring, eller som står utenfor kirken. Derfor må menighetene ikke legge opplæringen til SFOs lokaler eller i SFOs tid, når dette betyr at barn må velge mellom SFO eller trosopplæring."

Når dette nå skjer, uvisst av hvilket omfang så er det av interesse å vite hvordan statsråden stiller seg til dette, og et. jobber med det videre.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: På generelt grunnlag mener jeg det er positivt at SFO samarbeider med foreninger og organisasjoner for å gjennomføre og organisere aktiviteter. Forutsetningen er at aktivitetene som tilbys i SFO-tiden ikke er diskriminerende overfor enkeltbarn eller grupper, jf. blant annet rammeplanen for SFO og opplæringsloven § 9 A-3. Dette innebærer at det i utgangspunktet kan være anledning til å tilby aktiviteter i samarbeid med ulike trossamfunn. På den annen side innebærer det at det må tas hensyn til språklig og kulturell bakgrunn når det helhetlige tilbudet ved SFO skal settes sammen. Det innebærer blant annet at det må gis tydelig informasjon om hva aktivitetene innebærer og at det er valgfritt å delta dersom det tilbys aktiviteter som for eksempel innebærer trosopplæring. For å sikre likebehandling kan det for eksempel heller ikke oppstilles betingelser for deltakelse om at man er døpt eller lignende.
Kommunen skal oppfylle plikten til å ha et tilbud om SFO, og den er ansvarlig for at SFO drives i samsvar med regelverket. Opplæringsloven og rammeplanen for SFO gir kommunen føringer når det gjelder den nærmere organiseringen av, og innholdet i SFO-tilbudet. Blant annet gjelder opplæringsloven kapittel 9 A om elevenes skolemiljø for SFO-tilbudet.
I rammeplanen for SFO punkt 3.1. står det blant annet:

«I tillegg til selv å tilrettelegge for aktiviteter kan SFO samarbeide med kulturskoler, lokale lag, foreninger og organisasjoner for å gjennomføre og organisere innholdet og aktivitetene. I planleggingen av innholdet skal SFO være bevisst på at aktiviteter også kan virke ekskluderende på enkeltbarn eller grupper, for eksempel på grunn av økonomi, behov for særskilt tilrettelegging og språklig eller kulturell bakgrunn. SFO skal vurdere hvordan det helhetlige tilbudet i SFO kan tilpasses for å være mest mulig inkluderende.»

Skolefritidsordningen skal være inkluderende for alle, og samtidig vise respekt for barnas livssyn og religion. Det er viktig at ingen ekskluderes, direkte eller indirekte, for eksempel på grunn av religiøs, språklig eller kulturell bakgrunn.