Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden ta grep for å sikre at CITES-forskriften § 29 ikke er begrenset til arter oppført på liste A, og dermed sikre bedre samsvar med CITES-konvensjonen, dyrevelferdslovens § 3 og forvaltningsprinsippet om at dersom mindre inngripende tiltak er tilstrekkelig, skal disse benyttes?
Begrunnelse
Handel med truede dyrearter på tvers av landegrenser er et økende problem i en globalisert veden, og det er viktig at de tilsluttede parter av CITES-konvensjonen i de respektive landene håndterer problemet på en måte som ivaretar både artsbevaring og dyrevelferd.
I CITES-forskriften § 29 tredje ledd er det fastsatt at før avliving av inndratte levende individer av arter oppført i vedlegg 1, liste A, skal Miljødirektoratet vurdere muligheten for omplassering av individet eller retur til utførselsstaten, og at slik retur kan tillates uten hensyn til vilkårene for utførsel i § 5 annet ledd. Dette er en snever tolking av konvensjonen, det eksisterer ingen slik begrensning i CITES-konvensjonen.
Tilsluttede parter til CITES-konvensjonen er dermed oppfordret til å legge til rette for vurdering av andre løsninger enn avliving av ulovlig ervervede og konfiskerte individer (for omplassering eller eksport til utførselsstaten) av alle CITES-listede arter, og ikke kun av arter som står på vedlegg I til CITES- konvensjonen.
Slik CITES-forskriften er utformet i dag skal Miljødirektoratet kun vurdere omplassering fremfor avliving for arter oppført i vedlegg 1, liste A. Man kan argumentere at denne bestemmelsen ikke utelukker muligheten for å gjøre tilsvarende vurderinger også for arter oppført i vedlegg 2, liste B. Likevel er det viktig å endre ordlyden i § 29 til å også inkludere arter oppført i vedlegg 1, liste B for å sikre at en vurdering av andre løsninger enn avliving skal foretas også for disse individene. Dette har bla. kommet til utrykk i saken i saken om servalen Nino, der det ble gitt avslag på søknad om omplassering til redningssenter, med begrunnelse fra Miljødirektoratet om at bestemmelsen i forskriften ikke gjelder liste B-arter.
CITES har gitt retningslinjer (Resolusjon Conf. 17.8 (Rev. CoP19)) om hvordan man i praksis tar avgjørelser i situasjoner om ulovlig innførte dyr av (alle) CITES-listede arter. Det fremstår det klart at avliving bør være siste utvei og at andre alternativer bør vurderes først.
Allerede i 1997 uttalte Rådet for dyreetikk seg om ulovlig importerte dyr og hvorfor avliving som forvaltningspraksis er uheldig. Prinsippet om dyrs egenverdi er nedfelt i dyrevernloven.