Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:331 (2023-2024) Innlevert: 03.11.2023 Sendt: 06.11.2023 Besvart: 13.11.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Lars Haltbrekken (SV): Etter at NBIM har hatt dialog med Shell i ti år for å rydde opp og redusere oljesøl, blir situasjonen i Nigerdeltaet i dag beskrevet som en av verdens største miljøkatastrofer. Til tross for Etikkrådets anbefaling i 2013 om å sette Shell under observasjon, besluttet Finansdepartementet at Shell skulle følges opp gjennom dialog på 5-10 år. NBIM viser til Shells ansvar for situasjonen i Nigerdeltaet. Hva tenker ministeren om situasjonen i Nigerdeltaet i dag og hvor vellykket har dialogen med Shell vært med tanke på opprydning?
Trygve Slagsvold Vedum: Forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) har som mål å oppnå høyest mulig avkastning med en akseptabel risiko. Målet er nedfelt i lov om Statens pensjonsfond og i forvaltningsmandatet fra Finansdepartementet til Norges Bank. Innenfor denne finansielle rammen skal fondet forvaltes ansvarlig. Fondet skal ikke være et politisk virkemiddel, jf. blant annet Innst. 364 S (2022–2023). Etikkrådet anbefalte i 2013 å sette olje- og gasselskapene Eni SpA (Eni) og Shell PLC (Shell) under observasjon på bakgrunn av alvorlig miljøskade fra selskapenes oljeutvinning i Nigerdeltaet i Nigeria. Finansdepartementet, som den gang var ansvarlig for å fatte beslutninger i slike saker, ba Norges Bank om å inkludere oljeutslipp og miljøforhold i Nigerdeltaet i bankens særskilte eierskapsarbeid i en periode på fem til ti år. Etikkrådet har i tråd med sitt mandat mulighet til å anbefale utelukkelse eller observasjon som virkemiddel. Ansvaret for å ta beslutninger basert på Etikkrådets tilrådinger, ble flyttet fra Finansdepartementet til Norges Bank i 2015. Før det tar beslutninger, skal Norges Banks hovedstyre vurdere om eierskapsarbeid er bedre egnet enn utelukkelse eller observasjon, jf. retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU, § 6 femte ledd. Eierskapsarbeidet innebærer større grad av målrettet aktivitet mot selskapet enn observasjon. Det er derfor et godt egnet virkemiddel i tilfeller hvor målet er å påvirke et selskap til mer ansvarlig virksomhet. Norges Bank har siden 2013 hatt en eierskapsdialog med selskapene Eni og Shell, og omtalt dette arbeidet i sine årlige rapporter om ansvarlig forvaltning. I sin siste rapport «Ansvarlig forvaltning 2022» uttaler banken: «Målet for vår dialog med Eni og Shell er at selskapene oppnår reduserte oljeutslipp og sikrer effektiv opprydding etter utslipp. Vi fulgte opp dette i tre møter med selskapene i 2022. Antallet og volumet på utslipp fra rørledninger operert av Eni økte i 2022. Selskapet rapporterte at tyveri av olje er på et svært høyt nivå grunnet høye oljepriser, arbeidsledighet og det kommende valget, noe som har gjort det vanskeligere både å produsere olje og å forhindre utslipp. Eni stengte ned produksjonen ved noen brønner for å redusere utslipp, men opprettholdt gassproduksjon for å møte lokale energibehov. Selskapet har de siste årene jobbet med å styrke dialogen med lokalsamfunnet og de forskjellige sikkerhetsstyrkene, og har forbedret overvåkingen av og utrykningstiden ved utslipp. Utslipp som følge av driftsfeil forble på et lavt nivå. Utslipp fra rørledninger som drives av Shell, gikk betydelig ned i 2022. Selskapet opplyser at det i stor grad skyldtes lengre produksjonsstans for å unngå utslipp under en periode hvor det var svært høye nivåer på oljetyveriene. Shell og partnerne i Nigeria har i tillegg introdusert flere tiltak, inkludert vedlikehold, bedre sikring av brønnhoder og økt samarbeid med lokalsamfunnene. Oppryddingen av berørte områder går fremover, og etterslepet er betydelig redusert. Selskapet jobber sammen med myndighetene i Nigeria for å rydde opp i historisk forurensning i Ogoniland og dekker løpende selskapets andel av kostnadene ved opprydding. Shell arbeider med å selge sin landbaserte virksomhet i Nigeria, men denne prosessen er satt på vent grunnet en rettssak.»Situasjonen i Nigerdeltaet er krevende. Norges Bank arbeider fortsatt med den særskilte eierskapsutøvelsen mot Shell i Nigerdeltaet. Både Norges Bank og Etikkrådet har for øvrig nylig hatt møter i Oslo med Forum for utvikling og miljø (ForUM) og Africa Network for Environment and Economic Justice (ANEEJ) om dette temaet. Jeg legger vekt på å holde fast ved arbeidsdelingen mellom Finansdepartementet, Norges Bank og Etikkrådet. Denne innebærer at departementet fastsetter de overordnede rammer for forvaltningen og ikke vurderer enkeltinvesteringer. Norges Bank foretar investeringsbeslutninger og utøver fondets eierrettigheter uavhengig av departementet. Etikkrådet overvåker fondets portefølje for grove normbrudd slik det er angitt i retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU.