Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:436 (2023-2024)
Innlevert: 14.11.2023
Sendt: 15.11.2023
Besvart: 22.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvorfor stiller ikke departementet krav i anbudet om at minst én i cockpit og én i kabin behersker skandinavisk språk på FOT-rutene?

Begrunnelse

FOT-rutene er like viktig som buss, trikk og tog i byene. Vi forutsetter at besetningen på de tre sistnevnte transportmidlene kan et skandinavisk språk. Passasjerene i distriktene kan ikke forvente det samme. Heller ikke ved unormale hendelser eller ved nødsituasjoner som skaper utrygghet blant passasjerene.
Hvert år reiser mange barn uten foreldre, pasienter og eldre med fly i Norge. Det ville være fornuftig av Samferdselsdepartementet som kjøper av innenlands flyreiser å tilrettelegge for et så optimalt tilbud som mulig til de reisende som ikke forstår engelsk, både med tanke på sikkerhet og på det faktiske tilbudet myndighetene gir innbyggerne.
På luftambulanseanbudet stilles det krav om at besetningen snakker norsk.
I Nasjonal Luftfartsstrategi (Meld. St. 10 Bærekraftig og sikker luftfart 2022-2023 8.9.9 Krav i offentlige anskaffelser) skriver Regjeringen på side 133:

«Myndighetene kan ikke stille særegne krav til for eksempel norsk eller skandinavisk språk hos det flygende personellet på FOT-rutene, hvis de generelle sikkerhetsreglene ikke tilsier et behov for dette.»

Justisdepartementet har i brev til Samferdselsdepartementet redegjort for hvilke restriksjoner som er rimelige og urimelige i anskaffelsen på FOT. (21/6523 - JAGL 11.02.2022) Der skriver Justisdepartementet følgende:

«I opplistingen nevnes også at det normalt vil være akseptabelt med en betingelse om at noen av besetningsmedlemmene snakker språket i den aktuelle medlemsstaten.»

Det stilles spørsmål om hvordan Samferdselsdepartementet har kommet frem til sin konklusjon gitt lovtolkningen til Justisdepartementet, samt at det allerede i dag stilles krav til norsk i luftambulanseanbudet.
Samferdselsdepartementet har i siste FOT anbud listet følgende vilkår: 5.15 «Operatøren pliktar å sjå til at alle som arbeider for operatøren, eller opptrer på oppdrag for operatøren, og som har som oppgåve å opptre overfor passasjerane, skal beherske enten eit skandinavisk språk eller engelsk.»
Dette er i realiteten ikke en innskrenking mot gjeldende lovkrav, da EASA-reglene allerede krever at de som arbeider ombord på fly må beherske Level 4 engelsk som et minimum.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det regulatoriske kravet er at besetningsmedlemmene skal beherske ett felles språk for kommunikasjon seg imellom. Det internasjonale flyspråket er engelsk, og det er konkrete krav til at pilotene behersker engelsk til et relativt høyt nivå for å kunne kommunisere med flykontrolltjenesten og med andre fly. Ettersom pilotene har krav om å kunne engelsk, vil det være naturlig at engelsk blir fellesspråket besetningen kommuniserer på. Videre er det et krav om at viktig sikkerhetsinformasjon for passasjerene kommuniseres gjennom enkle billedillustrasjoner, som kan forstås av alle – uavhengig av språkbakgrunn.
Et viktig utgangspunkt er at det ikke bør gjelde ulike krav på ruter med offentlig tilskudd og ruter som er kommersielt drevet, og i hvert fall ikke knyttet til sikkerhet. Myndighetene er ansvarlig for at all flytransport er sikker. Da kan det ikke stilles særegne krav til for eksempel norsk eller skandinavisk språk hos det flygende personellet på FOT-rutene, med sikkerhet som begrunnelse, hvis de generelle sikkerhetsreglene ikke tilsier at det er et behov for dette. Det er også det konkrete poenget i Meld. St. 10 (2022-2022) Bærekraftig og sikker luftfart – Nasjonal luftfartsstrategi.
Et krav til skandinavisk språk kan derimot være akseptabelt av andre grunner, avhengig av hva slags anskaffelse det er snakk om. Krav som stilles i en anskaffelse må alltid må kunne saklig begrunnes ut fra konkrete behov i den enkelte anskaffelse, jf. bl.a. de grunnleggende kravene til forholdsmessighet, likebehandling og konkurranse. Derfor er det heller ingen automatikk i at begrunnelsen for kravene som stilles til en ambulansetjeneste og en transporttjeneste er like.
Samferdselsdepartementets konkrete vurdering i forbindelse med den nylig gjennomførte FOT-anskaffelsen var at krav til skandinavisk og/eller engelsk språk er tilstrekkelig, og at et krav til skandinavisk språkkyndighet dermed ville representere en unødvendig konkurransehemmende barriere.