Erlend Larsen (H): Hvorfor stiller ikke departementet krav i anbudet om at minst én i cockpit og én i kabin behersker skandinavisk språk på FOT-rutene?
Begrunnelse
FOT-rutene er like viktig som buss, trikk og tog i byene. Vi forutsetter at besetningen på de tre sistnevnte transportmidlene kan et skandinavisk språk. Passasjerene i distriktene kan ikke forvente det samme. Heller ikke ved unormale hendelser eller ved nødsituasjoner som skaper utrygghet blant passasjerene.
Hvert år reiser mange barn uten foreldre, pasienter og eldre med fly i Norge. Det ville være fornuftig av Samferdselsdepartementet som kjøper av innenlands flyreiser å tilrettelegge for et så optimalt tilbud som mulig til de reisende som ikke forstår engelsk, både med tanke på sikkerhet og på det faktiske tilbudet myndighetene gir innbyggerne.
På luftambulanseanbudet stilles det krav om at besetningen snakker norsk.
I Nasjonal Luftfartsstrategi (Meld. St. 10 Bærekraftig og sikker luftfart 2022-2023 8.9.9 Krav i offentlige anskaffelser) skriver Regjeringen på side 133:
«Myndighetene kan ikke stille særegne krav til for eksempel norsk eller skandinavisk språk hos det flygende personellet på FOT-rutene, hvis de generelle sikkerhetsreglene ikke tilsier et behov for dette.»
Justisdepartementet har i brev til Samferdselsdepartementet redegjort for hvilke restriksjoner som er rimelige og urimelige i anskaffelsen på FOT. (21/6523 - JAGL 11.02.2022) Der skriver Justisdepartementet følgende:
«I opplistingen nevnes også at det normalt vil være akseptabelt med en betingelse om at noen av besetningsmedlemmene snakker språket i den aktuelle medlemsstaten.»
Det stilles spørsmål om hvordan Samferdselsdepartementet har kommet frem til sin konklusjon gitt lovtolkningen til Justisdepartementet, samt at det allerede i dag stilles krav til norsk i luftambulanseanbudet.
Samferdselsdepartementet har i siste FOT anbud listet følgende vilkår: 5.15 «Operatøren pliktar å sjå til at alle som arbeider for operatøren, eller opptrer på oppdrag for operatøren, og som har som oppgåve å opptre overfor passasjerane, skal beherske enten eit skandinavisk språk eller engelsk.»
Dette er i realiteten ikke en innskrenking mot gjeldende lovkrav, da EASA-reglene allerede krever at de som arbeider ombord på fly må beherske Level 4 engelsk som et minimum.