Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:445 (2023-2024)
Innlevert: 15.11.2023
Sendt: 16.11.2023
Besvart: 24.11.2023 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Er kunnskapsministeren enig i vurderingen om at en forestilling eller konsert om skeiv kjærlighet med rimelig grunn kan oppleves som utøvelse av et annet livssyn eller være støtende eller krenkende, og vil statsråden ta initiativ til en presisering av fritaksregelverket?

Begrunnelse

Vest-Telemark blad har nylig skrevet en artikkel om en skole i Kviteseid, der flere elever fikk fritak fra å se en forestilling om skeiv kjærlighet. I denne saken har ordføreren og varaordføreren i kommunen vært uenige om fritaket burde vært innvilget.
I opplæringslova står det at:

«Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldre få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande.»

I lovkommentaren til denne paragrafen står det videre:

«Det er likevel en objektiv grense ved at fritaksretten bare gjelder fritak fra aktiviteter som med rimelig grunn kan oppleves som utøvelse av annen religion eller tilslutning til annet livssyn, eller som er støtende eller krenkende».

Ved tidligere anledninger har den samme problemstillingen vært aktuell. I oktober skrev Fædrelandsvennen om Lindebøskauen ungdomsskole som ga undervisningsfritak til en konsert om skeiv kjærlighet etter opplæringslova § 2-3 a. Denne uenigheten om hvordan lovparagrafen skal tolkes viser behovet for en oppklaring.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Reglene om fritak i opplæringsloven har sin bakgrunn i religionsfriheten som følger av Grunnloven og internasjonale menneskerettighetskonvensjoner. Elever skal få fritak fra de delene av undervisningen som de opplever som utøving av annen religion eller tilslutning til annet livssyn, eller som de på samme grunnlag opplever som støtende eller krenkende. Elever kan ikke få fritak fra opplæring om kunnskapsinnholdet i de ulike emnene i læreplanen, som for eksempel å lære om kropp, helse og mangfold innen kjønn og seksualitet.
Regler om fritak følger av både nåværende og ny opplæringslov. Det er tatt inn veiledning om hvordan regelen og de ulike vurderingskriteriene skal forstås i omtalen av bestemmelsen om fritak i Prop. 57 L (2022–2023).
Det er ikke frivillig for elevene å delta på kulturelle innslag om skeiv kjærlighet som er en del av den vanlige undervisningen og i skoletiden. Jeg kjenner ikke sakene utover det som går frem av spørsmålet og kan ikke vurdere disse enkeltsakene konkret, men på generelt grunnlag ser jeg ikke grunn til at kulturelle innslag med skeiv tematikk bør føre til fritak og alternativ undervisning. Det er positivt at elever blir kjent med ulike temaer, og blir utfordret i skolen, slik at man lærer å forstå og ta stilling til ulike ting som skjer i samfunnet. Alle elever skal kunne utvikle seg selv og sin identitet, og lære å respektere at mennesker er forskjellige.
Når en elev søker om fritak fra en aktivitet, må skolen gjøre en konkret vurdering av hvert enkelt tilfelle, og om det er rimelig grunn til å innvilge en søknad om fritak. Jeg har tillit til at skolene gjør gode faglige vurderinger og at dersom de velger å delta på forestilling eller konsert om skeiv kjærlighet, gjør de dette på en måte som inkluderer alle på en god måte og at de tilrettelegger undervisningen til elevens beste.
Skolen bør i forkant informere om og ha et bevisst forhold til hvordan aktiviteter legges opp, slik at disse er i tråd med opplæringsloven og læreplanverket. Skolen må også lage et tilfredsstillende alternativt opplegg for elever som har fått fritak.