Mímir Kristjánsson (R): Er det noe juridisk i veien for å utvide ordningen hvor flaskehalsinntekter indirekte betales ut til strømkundene for å kompensere for høye priser, som ved å fjerne 35 øre/kWh-grensen og også bruke flaskehalsinntektene fra handel med Tyskland, Nederland og Danmark i kompensasjon, er det juridisk mulig å innføre dette som en særordning for NO2 som kompensasjon for perioder med høyere priser enn resten av Sør-Norge, og hvilket regelverk står eventuelt i veien?
Begrunnelse
Olje- og energiministeren møtte tirsdag 14. november en koalisjon bestående av en rekke ordførere og bedriftsledere fra Rogaland, Agder og Telemark. De protesterte mot at de, som er plassert i strømprisområde NO2, har betalt mye mer for strømmen enn i resten av Sør-Norge. Dette har skjedd i lengre perioder mellom vår og høst både i 2022 og i år. Dette til tross for at NO2 har et stort kraftoverskudd som både forsyner resten av Sør-Norge og andre land med fornybar kraft som er rimelig å produsere.
Denne "strømopprør"-koalisjonen har fått hjelp av Æge Energy til å utarbeide en rapport, og basert på denne kommer fire anbefalinger. Den ene er å bruke flaskehalsinntektene til å omfordele til lavere nettleie i NO2. Rapporten sier at flaskehalsinntektene fra NO2 12,6 mrd., noe som tilsvarer 13 % av strømutgiftene i regionen.
Rødt har et forslag til behandling i Energi- og Miljøkomiteen om å endre ordningen for bruk av flaskehalsinntekter, slik at enda mer kan betales ut til redusert nettleie hos nettselskapene. Det er her snakk om ordningen hvor inntekter overføres til de regionale nettselskapene for at de skal ta ned nettleia.
Så langt i år har RME avvist å betale ut 1,6 mrd. som Statnett har gjort tilgjengelig. I et brev fra statsråden til Energi- og Miljøkomiteen avvises forslaget om å betale ut mer av flaskehalsinntektene, da regjeringen ikke vil bruke ordningen til mer enn å kompensere for nettapskostnader for strøm som koster over 35 øre/kwh. Til tross for at det finnes store summer tilgjengelig, noe av det har som sagt Statnett foreslått selv at skal betales ut.
Om regjeringen og statsråden personlig ikke ønsker at disse midlene skal tilfalle strømkunder i NO2 som har måttet betale ekstra dyrt for å nyte av eget store overskudd på fornybar kraft, er det uansett interessant å vite om det er noe juridisk i veien for å innføre en ordning som kompenserer strømkundene i NO2 ved hjelp av flaskehalsinntekter som oppstår fra strøm på vei inn og ut av NO2.