Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:538 (2023-2024)
Innlevert: 27.11.2023
Sendt: 27.11.2023
Besvart: 04.12.2023 av utenriksminister Espen Barth Eide

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Var det helt umulig å plassere etat for eksportkontroll og sanksjoner andre steder enn i Osloregionen av regjeringen?

Begrunnelse

Regjeringen overraska med å plassere ny etat for eksportkontroll og sanksjoner i Osloregionen til tross for at regjeringen sine egne retningslinjer slår fast: nye og omlokaliserte statlege verksemder i hovudsak blir lokaliserte utanfor Oslo, sentrale kommunar i Oslo-området. «Vi tror det vil styrke rekruttering av spesialistkompetanse og utvikling av fagmiljøet» er departementet sitert på som at spesialistkompetanse og utvikling av fagmiljø er helt umulig å få til andre steder enn i hovedstaden.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: I denne saken talte tunge sikkerhetsmessige og sikkerhetspolitiske årsaker for samlokalisering av den nye etaten for eksportkontroll og sanksjoner med Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Den nye etaten har derfor høyere krav til fysisk sikkerhet enn vanlige kontorlokaler. Nasjonal sikkerhetsmyndighet disponerer ledige lokaler med begrensninger for fremleie, som en ny etat kan flytte inn i uten økte kostnader for staten. Ombygging eller nybygg er ikke nødvendig siden bygningsmassen allerede er tilpasset etatens særskilte sikkerhetskrav.
Arbeidet med eksportkontroll og sanksjoner er mer omfattende, mer komplekst og mer krevende enn noen gang tidligere. Det skyldes den teknologiske utviklingen, den krevende sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa og utviklingen i trusselbildet, men også en norsk forsvarsindustri i vekst. Det er derfor regjeringen etablerer denne etaten.
Det er også derfor regjeringen har besluttet at etaten skal lokaliseres i Bærum kommune i samme bygning som NSM. Etaten skal ivareta lovpålagte oppgaver samt våre folkerettslige forpliktelser, og imøtekomme behovene til forsvarsindustrien, øvrige deler av næringslivet, akademia og andre som må forholde seg til eksportkontroll- og sanksjonslovgivningen. Derfor må kapasiteten og kontinuiteten opprettholdes og utvikles under og etter etableringen. Etatens arbeid er i lys av sin karakter underlagt strenge sikkerhetskrav. Den nye etaten vil få ansvaret for å behandle saker av høy sikkerhetspolitisk viktighet for Norge, og må samhandle med andre sikkerhets-, etterretnings- og kontrollvirksomheter med spesialistkompetanse som allerede befinner seg i Oslo-området.
Tre lokasjoner ble utredet i samsvar med lokaliseringsretningslinjene. I tillegg til Fornebu, omfattet dette Bergen og Sandefjord. Lokalisering i samme bygg som NSM ivaretar imidlertid gjennomgående de faglige og sikkerhetsrelaterte forutsetningene bedre enn andre lokaliseringsalternativ.
Dessuten gir samlokalisering ingen økning i statens samlede leieutgifter, og lavere investeringskostnader fordi bygningsmassen er tilpasset etatens særskilte sikkerhetskrav. Det bør dessuten la seg gjøre å høste stordriftsfordeler på driftssiden for de to etatene.