Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:574 (2023-2024)
Innlevert: 01.12.2023
Sendt: 01.12.2023
Besvart: 07.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Statens vegvesen skal lage en nasjonal strategi for å innføre automatisert transport i Norge.
Hva er den planlagte fremdriften for dette arbeidet, og når kan vi regne med at strategien vil være klar?

Begrunnelse

Det vises til Dokument 8:273 S (2021-2022), Innst. 55 S (2022-2023), hvor undertegnede var blant flere Høyre-representanter som fremmet forslag for å få fart på testingen av autonome kjøretøy. Stortinget vedtok følgende:

Vedtak 71
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan regelverket for testing av autonome kjøretøy bedre kan bidra til teknologi- og industriutvikling i Norge.

Vedtak 72
Stortinget ber regjeringen sikre at det i samarbeid med industrien foreslås varierte strekninger som kan forhåndsgodkjennes for autonom kjøring.

Vedtak 73
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan kompleksiteten i testingen av autonome kjøretøy kan økes, og tilpasse godkjenningsprosedyren for testene.

Vedtak 74
Stortinget ber regjeringen vurdere hvilke regelverksendringer som må til for å åpne for muligheten til å kjøre autonome kjøretøy i normal trafikk og i normal hastighet, på utvalgte deler av det ordinære vegnettet.

I statsbudsjettet fremkommer følgende:

"Samferdselsdepartementet ga i tildelingsbrevet for statsbudsjettet for 2023 Statens vegvesen i oppdrag å utarbeide en plan for oppfølging av anmodningsvedtak 71, 72, 73 og 74 av 29. november 2022.Statens vegvesen foreslår i planen bl.a. å utarbeide en nasjonal strategi for å innføre automatisert transport i Norge, sørge for utstrakt involvering av berørte aktører, herunder i en formalisert samarbeidsarena, og å videreutvikle rammeverket og veiledningen for utprøving av nye teknologier og forretningsmodeller. I planen settes også anmodningsvedtakene i sammenheng med allerede pågående prosjekter med høy kompleksitet, og som bidrar til et bredt samarbeid med industri, FoUI, samt det pågående internasjonale og nasjonale regelverksarbeidet på området. Samferdselsdepartementet vil følge opp dette arbeidet i styringsdialogen med Statens vegvesen og komme tilbake til saken på en egnet måte."

Det er gledelig at vedtakene vil følges opp. Nå gjenstår det å vise handlekraft og få strategien og de konkrete tiltakene på plass.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Arbeidet med en nasjonal strategi for automatisert transport er oppfølging av anmodningsvedtakene fra Stortinget om temaet (vedtak 71 til 74 2022-2023), og fra utredninger i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP).
Gjennom grunnlagsarbeid for ny NTP er det synliggjort behov for en nasjonal strategi innrettet for oppnåelse av regjeringens mål for transportsystemet, og som er utviklet i tett dialog med bransjeaktører. Fullt utviklet forventes automatiserte kjøretøy å ha et stort potensial for å øke verdien veitransporten gir til samfunnet, gjennom å gi mer mobilitet til flere, øke trafikksikkerheten, og øke bærekraften sammen med innfasing av nullutslippsteknologi.
Statens vegvesen arbeider nå med utkast til en slik strategi, med bred medvirkning fra hele sektoren.
Det er arrangert to større konferanser; en dialogkonferanse i mai og en innspillskonferanse i november. Høsten 2023 har også fire arbeidsgrupper bestående av fagpersoner fra både offentlig og privat sektor kommet med innspill til strategien. Parallelt med dette har det vært arrangert flere rundebordsdialoger med ledende representanter fra offentlige aktører og industrien.
I arbeidet ses det nærmere på hvordan Norge skal forholde seg til den teknologiske utviklingen på området, og hva som må til for å utnytte teknologien til å oppnå gevinster i en norsk kontekst. Hvilket ambisjonsnivå Norge skal sikte mot vil påvirke muligheten til å hente ut gevinster innen sikkerhet, bærekraft, fremkommelighet og verdiskaping.
Strategien vil være av overordnet karakter og skal bidra til å belyse Norges posisjon, legge til rette for valg av ambisjonsnivå, og bidra til felles innsats på tvers av sektorer.
Statens vegvesen opplyser at utkast til strategi vil oversendes til Samferdselsdepartementet innen utgangen av januar 2024. Departementet vil deretter følge opp arbeidet, herunder med nødvendig samordning med andre berørte departementer, og deretter orientere Stortinget på egnet måte.