Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1034 (2023-2024)
Innlevert: 25.01.2024
Sendt: 25.01.2024
Besvart: 31.01.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Har statsråden feilinformert Stortinget da han i svar til undertegnende skrev: «De økonomiske og administrative konsekvensene av de nye klima- og miljøbestemmelsene i anskaffelsesregelverket var en sentral del i arbeidet med det nye regelverket. Vurderingene er redegjort for i notatet som ble sendt på offentlig høring 8. desember 2022.»?

Begrunnelse

I statsrådens svar til undertegnende på dokument nr. 15:900 (2023-2024) hevder statsråden at de økonomiske konsekvensene av endringene i anskaffelsesregelverket var en sentral del i arbeidet med det nye regelverket og at vurderingene ble redegjort for i notatet som ble sendt på offentlig høring 8. desember 2022. Slik undertegnende ser det så var det et annet forslag som ble sendt på høring enn det regjeringen endte med å gå for. Det blir således feil å hevde at dette har vært vurdert og sendt på høring. Det endelige forslaget er en blanding av forslagene og selve forskriftsteksten er således også uten forarbeider.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg vil starte med å avkrefte at jeg feilinformerte Stortinget i mitt svar 22. januar 2024 til stortingsrepresentanten Erlend Wiborg på dokument nr. 15:900 (2023–2024).
De økonomiske og administrative konsekvensene av de nye klima- og miljøbestemmelsene i anskaffelsesregelverket var en sentral del i arbeidet med de nye reglene. Nærings- og fiskeridepartementet sendte forslag til skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser på offentlig høring 8. desember 2022. I høringsnotatet er det gjort vurderinger av økonomiske konsekvenser av skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser generelt, og konkret for de tre forslagene som ble sendt på høring. Økonomiske konsekvenser av enkelte elementer i de ulike forslagene ble trukket frem i høringsnotatet. Samtidig ble det understreket at ettersom alle de tre forslagene overlater mye skjønn til oppdragsgiver når det gleder utformingen av klima- og miljøkrav, var det ikke mulig å beregne kostnadene nærmere, ettersom kostnadene avhenger av hvordan oppdragsgiver benytter sitt skjønn. Vurderingene av økonomiske konsekvenser som er skissert i høringsnotatet, gjør seg derfor, etter min vurdering, gjeldende også for de vedtatte forskriftsendringene.
Formålet med en offentlig høring er å få innspill til hvordan regelverk, for eksempel en forskrift, bør utformes. Det er alminnelig fremgangsmåte at departementet ser hen til innspillene i høringsrunden og justerer sitt opprinnelige forslag. I denne høringen ba departementet særlig om innspill knyttet til økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene som ble sendt på høring. I tråd med vanlig praksis ble forskriften om klima- og miljøkrav i offentlige anskaffelser justert etter høringen. Innspill til høringsnotatets vurderinger av de administrative og økonomiske konsekvensene var et viktig element i departementets vurderinger ved utformingen av forskriften.
Det er riktig som påpekt i spørsmålet fra representanten Wiborg at forskriften ikke har forarbeider bortsett fra høringsnotatet. Dette gjelder forskrifter generelt og er ikke spesielt for denne forskriften. I dag er størstedelen av anskaffelsesregelverket fastsatt ved forskrift, og regelverket har dermed i liten grad forarbeider. Dette er én av grunnene til at regjeringen har oppnevnt et lovutvalg som skal revidere anskaffelsesregelverket. Anskaffelsesutvalget har blant annet fått i oppgave å utarbeide veiledende forarbeider til et nytt anskaffelsesregelverk. Utvalgets første delutredning ble overlevert til departementet 10. november 2023, og neste utredning er ventet i mai 2024.
Regjeringen har et mål om å redusere Norges klimagassutslipp med over 50 prosent innen 2030. Klima- og miljøkravene i offentlige anskaffelser er en viktig del av arbeidet med å nå klimamålene. Det er min forståelse at det er en bred oppslutning blant oppdragsgivere og leverandører om å finne gode og grønne løsninger for fremtiden.