Skriftlig spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1043 (2023-2024)
Innlevert: 26.01.2024
Sendt: 26.01.2024
Besvart: 06.02.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Sylvi Listhaug (FrP)

Spørsmål

Sylvi Listhaug (FrP): Mener statsråden det er holdbart at ingen av de fire avvikene som Helsetilsynets tilsynsrapport avdekket er lukket etter snart ett år med feilretting, og hvordan vurderes de økende ventelistene og problemene ved St. Olavs Hospital som følge av Helseplattformen?

Begrunnelse

I sitt svar på mitt spørsmål fra 17. januar svarer statsråden:

«Helse Midt-Norge RHF har orientert departementet om at det allerede er iverksatt en rekke tiltak for å redusere risiko ved innføring i Helse Møre og Romsdal HF, og at man har forbedret løsningen i forhold til den versjonen som ble innført på St. Olavs hospital. Forbedringer og planlegging for innføring av disse jobbes med kontinuerlig, ifølge Helse Midt-Norge.»

St. Olavs Hospital hadde frist 15. januar til å melde tilbake til Helsetilsynet på hvor langt man har kommet i å lukke avvik som Helsetilsynets tilsynsrapport av 17. april 2023 redegjorde for. Status er at per 15. Januar 2024 er det til tross for feilretting og forbedring av systemet, ingen av de fire områdene som Statens helsetilsyn har krevd korrigert, lukket.
Det påpekes at det er satt inn kompenserende tiltak som på ingen måte har løst situasjonen. Det er varslet at det kommer oppgraderinger på røntgen og medikamenter, men ikke på låst journal og problemer knyttet til den fragmenterte oppbyggingen av systemet som for eksempel gjør at medikamenter kan forsvinne etter at pasienten har vært operert. Det er heller ingen løsninger knyttet til kompleksitet som gjør at helsepersonell ikke gjenfinner relevant informasjon, fordi dette forsvinner i journalstøy når så mange skal rapportere inn i samme database.
Ansattes tilbakemelding er at ledelsen i Helse Midt underkommuniserer oppover i linjen hvor omfattende problemene er og tilliten er tynnslitt. Det ble kjent i går at Medisinsk fødselsregister må i år utsette publiseringen av nasjonale fødselstall fordi de mangler tall fra St. Olav. I Danmark er det fortsatt problemer med rapportering til nasjonale registre åtte år etter innføringen.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Det er ingen tvil om at innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital HF har støtt på større utfordringer enn forventet.
Departementet har i forbindelse med representanten Sylvi Listhaugs spørsmål innhentet informasjon fra Helse Midt-Norge RHF om de forhold som tas opp i spørsmålet. Informasjon fra helseregionen følger under.
Helse Midt-Norge RHF melder at de sammen med Helseplattformen AS og St. Olavs hospital HF har prioritert oppfølgingen av de forhold som Helsetilsynet har påpekt i deres arbeid med IKT-løsningen.
Helse Midt-Norge RHF opplyser videre at det etter innføring av Helseplattformen ved St. Olavs hospital HF, har blitt gjennomført et grundig arbeid både ved St. Olavs hospital og i Helseplattformen AS knyttet til feilretting, optimalisering og forbedring av løsningen. Dette betyr at løsningen i dag har bedre kvalitet enn den løsningen St. Olavs hospital innførte. Endringene kommer som følge av tre versjonsoppgraderinger av Epic, erfaringer og innmeldte saker fra St. Olavs hospital, samt arbeidet med optimalisering og feilretting, inklusive tiltak for lukking av avvik som følge av Helsetilsynets rapport. Det er viktig å merke seg at deler av disse forbedringene fortsatt er under levering og testing, og vil bli satt i produksjon i februar og mars 2024 før innføring i Helse Møre og Romsdal HF.
Helse Midt-Norge RHF informerer om at strakstiltakene knyttet til oppfølging av Helsetilsynets rapport har hatt høyest prioritet i arbeidet med feilretting, optimalisering og opplæring. Feil som har ligget i løsningen og som er vurdert å ha konkret risiko for pasientsikkerheten er rettet.
Læringspunkter fra innføringen ved St. Olavs hospital er ifølge Helse Midt-Norge RHF tatt inn i innføringsplanene for Helse Møre og Romsdal HF. Blant annet er det utarbeidet et nytt og forbedret testregime, og det er gjort endringer i opplæringen gjennom forsterket opplæring for leger, styrket post-live opplæring og så skal det gjennomføres re-opplæring siste uken før innføringen. Helse Møre og Romsdal HF vil gjennom erfaringene fra St. Olavs hospital HF og de forbedringene som er gjort, være bedre forberedt enn ved innføringen ved St. Olavs hospital HF.
I spørsmålet fra representanten Sylvi Listhaug viser hun til

«problemer knyttet til den fragmenterte oppbyggingen av systemet som for eksempel gjør at medikamenter kan forsvinne etter at pasienten har vært operert. Det er heller ingen løsninger knyttet til kompleksitet som gjør at helsepersonell ikke gjenfinner relevant informasjon, fordi dette forsvinner i journalstøy når så mange skal rapportere inn i samme database.»

Dette handler ifølge Helse Midt-Norge RHF om brukervennligheten i løsningen, om faktisk bruk og mangelfull opplæring.
Helse Midt-Norge RHF viser til at det er enighet om at løsningens brukervennlighet er for dårlig. Styret i Helse Midt-Norge RHF besluttet derfor i møte den 2. november 2023 at det skal iverksettes en regional tiltakspakke med målsetting å forbedre brukervennligheten og effektiviteten i løsningen, spesielt rettet mot de utfordringene St. Olavs hospital HF opplever.
Helse Midt-Norge RHF opplyser videre at arbeidet med Helseplattformen foregår i tett samarbeid med klinikken for å sikre at helsepersonell sine behov blir ivaretatt. Arbeidet vil komme alle brukerne av Helseplattformen til gode, og styret i Helse Midt-Norge RHF har bevilget inntil 80 mill. kroner til dette arbeidet som skal pågå fram til 30. juni 2024. Arbeidet er spesielt innrettet mot de områdene som gir størst utfordringer i driften ved St. Olavs hospital HF, og som er vurdert å ha høyest risiko ved innføring i Helse Møre og Romsdal HF. Legemidler er ett av disse områdene.
Helse Midt-Norge RHF påpeker også at ivaretakelse av pasientsikkerheten på en god måte avhenger av samspillet mellom funksjonaliteten i den tekniske løsningen, opplæring og bruk av løsningen og manuelle prosedyrer. Det fokuseres derfor på dette samspillet gjennom blant annet å styrke opplæringen og tilrettelegge prosedyrer, i tillegg til å forbedre funksjonaliteten. Det skal ikke være noen tvil om at de ansatte og ledelsen hele tiden gjør sitt beste for at pasientsikkerheten blir ivaretatt.
Én problemstilling er knyttet til låst journal. Helse Midt-Norge RHF peker på at det av pasientsikkerhetshensyn er nødvendig å låse journalen i spesielle tilfeller for å hindre at flere kan legge inn ulik informasjon samtidig, og at det er bakgrunnen for at en har en slik funksjonalitet. I oppgraderingen av løsningen i september 2023 ble det levert en knapp fra Epic for å be sluttbruker som låser journal om å logge ut av journalen. Funksjonaliteten er så langt levert for moduler som omhandler pasientadministrasjonssystemet og booking, og leveres for flere funksjonaliteter ved oppgradering av teknisk plattform medio februar. Dette er det man så langt har besluttet for å balansere pasientrisiko knyttet til at brukere ikke skal oppdatere samme informasjon samtidig, kontra at noen ikke får åpnet journalen. Nye vurderinger kan ifølge Helse Midt-Norge RHF gjøres når en får erfaringer med denne løsningen.
Når det gjelder spørsmålet om man i år må utsette publiseringen av nasjonale fødselstall i Medisinsk fødselsregister fordi de mangler tall fra St. Olav hospital HF, så er det dessverre riktig. Det har vært en del utfordringer med korrekt innrapportering til registeret, som skyldes svakheter i løsningen, feil i overføringene til Medisinsk fødselsregister og at det har tatt tid å venne seg til en ny løsning. Det har derfor blitt nedsatt en egen innsatsgruppe med personer fra Folkehelseinstituttet, Helseplattformen AS og St. Olav hospital HF for å rette opp i feil og få sendt inn korrigerte data. Dette betyr dessverre at St. Olav hospital HF vil sende inn data senere enn fristen, men her har Folkehelseinstituttet vist stor imøtekommenhet med å forlenge fristen og bistå i opprettingsarbeidet. Forbedringsarbeidet er nå godt innenfor planen når det gjelder å få rettet opp dette innen ny frist, slik at dette ikke blir et reelt avvik mtp. Helsetilsynets tilsyn. Erfaringer fra dette arbeidet er også ifølge Helse Midt-Norge RHF overført til Helse Møre og Romsdal HF, slik at en ikke forventer de samme problemene der.
Jeg oppfatter at alle aktører i helsetjenesten, både i Midt-Norge og sentrale helsemyndigheter, nå arbeider godt sammen. De søker i fellesskap å løse de utfordringene som har oppstått ved innføring av Helseplattformen, til pasientenes beste.