Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1073 (2023-2024) Innlevert: 30.01.2024 Sendt: 30.01.2024 Besvart: 12.02.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna
Erlend Wiborg (FrP): Anser statsråden det som et ulovlig vedtak om en kommune svarer på IMDI sin oppfordring om bosetting av flyktninger at de kun tar imot visse grupper av integreringshensyn?
Viser til statsråden svar til undertegnende på dokument nr. 15:996 (2023-2024).
Tonje Brenna: Et vedtak som beskrevet kan bli kjent ugyldig på grunnlag av ulovlig forskjellsbehandling.Som det ble påpekt i svar til Stortingsrepresentant Erlend Wiborgs skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:996 (2023-2024), kan kommunen ikke stille krav til flyktningenes nasjonalitet. Ett av hovedprinsippene i regelverket for bosetting er likebehandling av de menneskene som skal bosettes. Likebehandlingsprinsippet dekker både forbud mot usaklig eller uforholdsmessige forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet, religion mv., jf. bl.a. Grunnloven § 98 og likestillings- og diskrimineringsloven § 6, samt våre internasjonale forpliktelser i henhold til den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) og FNs konvensjon mot rasediskriminering. Som forskjellsbehandling regnes handlinger som har som formål eller effekt at en person eller gruppe mennesker kommer i en dårligere stilling eller behandles dårligere enn andre i en sammenlignbar situasjon. I noen situasjoner kan imidlertid forskjellsbehandling likevel anses å være saklig, nødvendig og forholdsmessig, og dermed lovlig. Vilkåret om saklig formål betyr at kun legitime formål kan utgjøre lovlig forskjellsbehandling. Begrunnelsen for forskjellsbehandlingen må bygge på beskyttelsesverdige interesser og på korrekte fakta. For eksempel vil forskjellsbehandling basert på stereotypiske oppfatninger eller fordommer om enkelte grupper ikke være saklig.Likestillings- og diskrimineringsloven pålegger statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter å jobbe aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering på alle samfunnsområder. I dette ligger det blant annet en plikt til å yte likeverdige tjenester. Jeg gjør også oppmerksom på at statsforvalteren kan gjennomføre lovlighetskontroll med kommunale vedtak om tre eller flere medlemmer av kommunestyret krever det, eller av eget initiativ hvis særlige grunner tilsier det. Lovlighetskontrollen kan gjennomføres når vedtaket er endelig vedtatt.