Erlend Larsen (H): Hva ble de økonomiske konsekvensene av endringen som ble gjort i taxfreeordningen i 2023 for Avinor?
Begrunnelse
I 2019 sto taxfree-salget for 48 prosent av Avinors kommersielle inntekter, ifølge Meld. St. 10 (2022 – 2023) Bærekraftig og sikker luftfart, Nasjonal luftfartsstrategi. De kommersielle inntektene sto for 54 prosent av Avinors samlede inntekter. Det betyr at taxfree-salg sto for ca. 25 prosent av Avinors inntekter, og var et svært viktig grunnlag for Avinor-modellen.
Endringer i avgifter og kvoteregler for taxfreevarer påvirker Avinor-modellen og svekker inntektsmulighetene luftfarten er gjort avhengig av. Vi ser i dag hvilke konsekvenser endringene regjeringen gjorde i reglene for salg av tobakk til norske statsborgere bosatt i Norge har fått for taxfree-salget. Kort tid inn i 2023 ble det rapportert om et markert fall i taxfree-salget generelt, noe som raskt svekket økonomien til norske lufthavner med et betydelig antall millioner.
Avinor rapporterte tidlig i 2023 at de budsjetterte med en salgsnedgang på 270 mill. kroner, noe som satte Avinor-modellen under press.
I november meldte Samferdselsdepartementet at de vil øke lufthavnavgiftene med 200 millioner kroner fra 2023 til 2024.